چکیده:
با توجه به اهمیت و ضرورت مبحث بانکداری الکترونیکی ، تحقیق حاضر پیرامون رابطه هزینه تبلیغات و هزینه آموزش بانکداری الکترونیکی در افزایش جذب سپرده ها صورت گرفته است . در این راستا جامعه آماری متشکل از شعبه های بانک صادرات استان مازندران می باشد که هزینه های آموزش و تبلیغات بانکداری الکترونیکی و افزایش منابع بانک صادرات استان مازندران در طی سالهای 1386-1385 مورد بررسی قرار گرفته است . با استفاده از روشهای کتابخانه ای و میدانی داده های مورد نیاز گردآوری و پس از آن با استفاده از روشهای آماری (همبستگی ، رگرسیون تک متغیره و رگرسیون چندگانه) فرضیه های این پژوهش مورد بررسی قرار می گیرند که عبارتند از : - بین هزینه تبلیغات بانکداری الکترونیکی و افزایش جذب سپرده ها رابطه وجود دارد . - بین هزینه آموزش بانکداری الکترونیکی و افزایش جذب سپرده ها رابطه وجود دارد . پس از بررسی داده ها با استفاده از روشهای آماری مشخص شد که بین افزایش جذب منابع و هزینه تبلیغات بانکداری الکترونیکی رابطه وجود ندارد اما بین هزینه آموزش بانکداری الکترونیکی و افزایش جذب سپرده ها رابطه وجود دارد .
Regarding to the significance and necessity of electronic banking issue, a research has been conducted about the relationship between electronic banking advertising and electronic banking teaching cost and increasing in deposits attraction. In this direction, statistical population consisted of branches of Saderat Bank in Mazandran was selected which the costs of teaching and promotions of electronic banking and increase in resource of Saderat Bank in Mazandran has been reviewed during the years.
- Using of library and field study methods, the required data was collected and after that by using statistical methods it was tried to study the hypotheses of this research witch are as follows: - There is a relationship between electronic banking teaching cost and increasing in deposits attraction.
- There is a relationship between electronic banking teaching (instructional) cost and increasing in deposits attraction.
Results showed that there is not relationship between banking advertising cost and increasing in resources attraction and there is a relationship between electronic banking teaching cost and increasing in deposits attraction.
خلاصه ماشینی:
در اين راستا جامعه آماري متشکل از شعبه هـاي بانـک صـادرات استان مازندران مي باشد که هزينه هـاي آمـوزش و تبليغـات بانکـداري الکترونيکـي و افزايش منابع بانک صادرات استان مازندران در طي سالهاي ١٣٨٦-١٣٨٥ مورد بررسـي قرار گرفته است .
با استفاده از روشهاي کتابخانه اي و ميداني داده هاي مورد نياز گردآوري و پـس از آن با استفاده از روشهاي آماري (همبستگي ، رگرسيون تک متغيره و رگرسيون چندگانه ) فرضيه هاي اين پژوهش مورد بررسي قرار مي گيرند که عبارتند از:- بين هزينه تبليغات بانکداري الکترونيکي و افزايش جذب سپرده ها رابطه وجـود *استاديار و عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکزي **کارشناس ارشد حسابداري دارد.
با توجه به جدول شماره ٢ مقدار ارزش p برابر بـا ٠,٠٣ مـي باشـد کـه از سـطح ٠,٠٥ کمتر است بنابراين رابطه معني داري بين هزينه آموزش بانکـداري الکترونيکـي و افزايش کل منابع وجود دارد.
براي تکميل نتايج پژوهش رابطه ي هزينه تبليغات و آموزش بانکداري الکترونيکـي و افزايش منابع جاري ، قرض الحسنه ، کوتاه مدت و بلند مدت مطابق با روش هاي ذکر شده ارزيابي وکليه ي يافته ها به اختصار درجدول شماره ٣ ارائه مي شود.
بين هزينه تبليغـات بانکـداري الکترونيکـي و افـزايش رابطــه معنــي داري منابع قرض الحسنه پس انداز رابطه وجود دارد.
بين هزينه تبليغـات بانکـداري الکترونيکـي و افـزايش رابطــه معنــي داري جذب منابع کوتاه مدت رابطه وجود دارد.
بين هزينـه آمـوزش بانکـداري الکترونيکـي و افـزايش رابطــه معنــي داري جذب منابع قرض الحسنه پس انداز رابطه وجود دارد.