خلاصه ماشینی:
"قرآن در آیات گوناگون مسلمانان را به آن فراخوانده و پیامبر گرامی اسلام هم فرموده است«یک ساعت تفکر برتر از شصت یا-به روایتی-هفتاد سال عبادت است»یا در جای دیگر میفرماید:«هر چیزی پایه و بنیادی دارد و شالوده و اساس این دین فهم و تدبر است»حضرت علی(ع)نیز گفته است:«هیچ دانشی مانند تفکر نیست» درباره علوم یونانی راه یافته به حوزه فکر و اندیشه و علوم اسلامی دو نکته مهم در خور بیان و *یکی از انتقادهای ابن رشد هم به فیلسوفان اسلامی از جمله ابن سینا و فارابی،بهرهگیری آنها از متون مخدوش فلسفه یونان بود که در اثر انطباق و سازگار کردن آنها با تعالیم ادیان گوناگون دستخوش تغییر و گاه تناقض شده بود.
استاد دکتر ذبیح الله صفا این نکته را مد نظر داشته و مینویسد:«چون ترجمههای مترجمان قرن دوم و سوم از فیلسوفان و طبیبان یونانی غالبا تحت اللفظ بود فهم مطالب از روی آنان به آسانی صورت نمیگرفت،و به همین سبب محققان و دانشمندان این عهد مجبور بودند برای آنکه حقیقت عقاید علمای یونان یا اسکندریه یا ایران را دریابند معمولا به چندین ترجمه و مقابله و مقایسه آن متوسل شوند،این است که ملاحظه میکنیم در قرن چهارم بحث و مشاجره اصولی در میان علماء و فلاسفه بر سر مسایل علمی فراوان است در صورتی که بعدها چون کتابهای ابو نصر فارابی و ابو علی سینا و نظایر ایشان در علوم مختلف تدوین شد حاجتی به این بحثها احساس نمیشد و رکود *علومی که از یونان به جهان اسلام راه یافت،دستاورد خود آنها به تنهایی نبود بلکه بخشی از آن را از تمدنهای باستانی بین النهرین گرفته بودند که در این فرآیند جزیره«کرت»نقش پل ارتباطی را میان این دو،بازی کرد."