چکیده:
زمینه و هدف : ایجاد انگیزش شغلی در اساتید دانشگاهی به شیوه ای موثر و متناسب با نظام آموزشی یکی از ضروریات پرورش دانش آموختگان و رشد و تعالی آنان تلقی میشود. تحقق این مفهوم بخصوص در نظام آموزش عالی که یکی از مهمترین حوزه های توسعه پایدار به شمار میرود دوچندان است . پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه رهبری معنوی و انگیزش شغلی در بین مدرسین دانشگاه پیام نور ایلام به انجام رسیده است . روش پژوهش : مطالعه حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی بوده که بصورت مقطعی در سال ١٣٩١ در بین مدرسین دانشگاه پیام نور ایلام انجام گرفته است . تعداد ١٢٠ نفر بر اساس فرمول و به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری داده ها دو پرسشنامه استاندارد رهبری معنوی (SL) فرای و همکاران و انگیزش شغلی نئو و باچبر میباشد. تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون ، ANOVA و t مستقل انجام گرفت . یافته ها: از مجموع ١٢٠ پرسشنامه توزیع شده ، ١١٧ مورد تکمیل و بازگشت داده شد. (نرخ پاسخگویی: ٩٧/٥٠ درصد) بر اساس آزمون همبستگی پیرسون رابطه معناداری بین شش حیطه رهبری معنوی و انگیزش شغلی اساتید مورد مطالعه مشاهده شد. (٠٠٥<P) بر اساس آزمون t مستقل ، تنها بین حیطه ایمان به کار و جنسیت اساتید رابطه معناداری وجود داشت . (٠٠٤٢=P) آزمون آنالیز واریانس بین سابقه خدمت اساتید و مولفه انگیزش شغلی و حیطه عضویت سازمانی رابطه معناداری را نشان داد. (٠٠٥<P) نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش ، وجود رفتارهای مبتنی بر رهبری معنوی میتواند تاثیر مثبتی بر انگیزش شغلی اساتید داشته باشد. توصیه میشود با ایجاد زیرساخت های مناسب جهت ایجاد و نهادینه سازی مولفه های رهبری معنوی، انگیزش شغلی مدرسین دانشگاهی به عنوان یک گروه دانشی مورد تقویت قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
). تئوری رهبری معنوی درون یک مدل انگیزش درونی توسعه پیدا کرده و روی ویژگیهایی همچون امید، ایمان و نوع دوستی پایه گذاری شده است و هدف از آن خلق چشم انداز و ارزش های متجانس در سطوح فردی، تیمی، سازمانی و در نهایت تقویت سطوح بالاتری از تعهد و بهره وری سازمانی میباشد (فرناندو، بیل و همکاران ، ٢٠٠٩ م .
این پژوهش به منظور بررسی رابطه رهبری معنوی و انگیزش شغلی در بین مدرسین دانشگاه پیام نور ایلام در سال ٩١ انجام گرفته است و درصدد آن است که نتایج این تحقیق ، با ایجاد فضایی در جهت توجه بیشتر به نیازهای کارکنان به خصوص «بعد معنویت » در افزایش سطح انگیزش شغلی نقش بسزایی داشته باشد.
com@ Bestmodir٣٠ Relationship between spiritual leadership and job motivation among teachers of Ilam Payame Noor University J.
The realization of this concept, especially in the higher education system, which is considered one of the most important areas of sustainable development is twice This study has been done with aims to determine the relationship between spiritual leadership and job motivation among Ilam Payame Noor teachers.
Results: The Pearson correlation test were showed a significant relationship between job motivation and spiritual dimensions of leadership (p>0.
Conclusion: According to the results, developing of spiritual leadership behaviors can have a positive effect on job motivation of teachers.
Keywords: spiritual leadership, job motivation, Payame Noor University, Ilam