چکیده:
تعامل و گفتگوی پزشک ـ بیمـار در مشـاوره درمانگـاهی ، در برگیرنـده صـداهای متفاوتی است که ضرورتا همه آن ها به مسائل تشخیصی و درمـانی مربـوط نمـیشـود. صداهای غیرمرتبط با تشخیص و درمان در مشاوره ها، دست کم دو کـارکرد مهـم دارد که عبارتند از: کمک به تداوم گفتگو و تاثیرگذاری غیرمستقیم در تشخیص و درمـان . یکی از صداهای غیرمرتبط که از سوی پزشک مورد اسـتفاده قـرار مـیگیـرد، صـدای همنوع است که ارجاع دارد به وجه همدلانه تعامل پزشک با بیمـار. تحقیـق حاضـر بـا رویکرد توصیفی - تحلیلی مبتنی بر تحلیل گفتگو، مفاهیم و گزاره های صـدای همنـوع / مورد استفاده پزشکان را در ٣٣ مشاوره درمانگاهی در بیمارسـتان شـهید فقیهـی شـیراز استخراج کرده است . نتایج تحقیق نشان میدهد که دامنه استفاده از لغات و گـزاره هـای مرتبط با صدای همنوع ٦١٠ مورد بوده که ٣/٣٠% از کل گفتگوها (پزشک و بیمـار) و ٥/٥٠% از لغات و گزاره های پزشـک را تشـکیل مـیدهـد. دامنـه اسـتفاده از لغـات و گزاره های صدای همنوع به ترتیب در استفاده از واژه های تسهیل گر ٢٩٨ مورد؛ کمـک به داستان گویی بیمار ١٠٤ مورد؛ استراتژی همدلانه ٢٠ مورد؛ توجـه خـاص بـه داسـتان بیمار ١٢١ مورد؛ و در مورد سوالات نامربوط به سلامت بیمار ٦ مورد میباشد. در رابطـه با بستر خاص تحقیق (جامعه ایران ) نیز استفاده از مفاهیم خاص ٤٠ مـورد و اسـتفاده از /مفاهیم ارزشی ٢١ مورد بوده است . به طور کلی میتوان گفت که اگر چه پزشـکان بـه طور فعال از مفاهیم و گزاره های صدای همنوع در مشاوره ها استفاده کرده اند، اما شـکل کلی گفتگوها مبتنی بر رابطه نابرابر بین پزشک و بیمار اسـت . از آنجـایی کـه رابطـه نابرابر مانعی در مقابل تعامل است و ارتباط با بیمار نیازمند دانش و مهارت لازم میباشد، پیشنهاد میشود نظام آموزش پزشکی در ایـران روی آمـوزش مهـارت هـای ارتبـاطی برنامه ریزی کند.
خلاصه ماشینی:
به طور کلی میتوان گفت که اگر چه پزشـکان بـه طور فعال از مفاهیم و گزاره های صدای همنوع در مشاوره ها استفاده کرده اند، اما شـکل کلی گفتگوها مبتنی بر رابطه نابرابر بین پزشک و بیمار اسـت .
بر این اساس ، اگر تعامل فعال برقرار باشد، یعنی بیمار بدون نگرانی یا مسائلی چون شرم و حیاء مسائل خود را بازگو کند، روابط آن ها دربرگیرنده صدایی از سوی پزشک است که صدای همنوع نامیده شده است .
استفاده از واژه های تسهیل گرایانه : این نوع بیانات همان بیانی است که کردلا آن ها را نشان گرهای تداوم بخش ٥ نامیده میشوند و افرادی چون جفرسون ، ساکس ، جورافسکی و همکاران متفق القول هستند که این نوع بیانات ، به داستان گویی بیمار در مورد بیماری خود کمک میکنند.
Doctor Patient Communication in Health Care Service Delivery: A Case Study of Tribhuvan University Teaching Hospital, Kathamandu.
This research explored the concepts and propositions of Human Fellow Voice were used with physicians in 33 clinical counseling at Shahid Faghihi Hospital, Shiraz, with descriptive- analytical approach based on conversation analysis.
Results of study shows that range using of words and propositions in related to Human Fellow Voice with physicians are 610 items which 3/30% of total conversations (physicians and patients) and 5/50% of the words and propositions that used with physicians.
Although using of Human Fellow Voice by physicians is appropriate, but the overall shape of conversations is based on asymmetrical relation between / physicians and patients.
Key words: interaction, physician, patient, ethics, Human Fellow Voice