چکیده:
با گسترش دسترسی به اینترنت و استفاده فزاینده ای که نوجوانان و جوانان از انواع مطالب و محتوای این فناوری اطلاعاتی و ارتباطی می نمایند، هویت فرهنگی به یکی از دغدغه های اصلی مرتبط با انسجام اجتماعی و یکپارچگی ملی تبدیل شده است. بدین لحاظ پژوهش حاضر، رابطه اعتیاد اینترنتی با هویت فرهنگی دانش آموزان را موردمطالعه قرار می دهد. نوشتار حاضر به صورت پیمایشی و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای در بین دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان سراب صورت گرفته و حجم نمونه مطابق با فرمول کوکران 300 نفر برآورد شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که اعتیاد به اینترنت در بین دانش آموزان جامعه آماری شروع شده و همچنین همبستگی معنادار و معکوسی بین اعتیاد اینترنتی و هویت فرهنگی در بین دانش آموزان وجود دارد؛ بدین معنی که با افزایش اعتیاد اینترنتی، هویت فرهنگی دانش آموزان کاهش پیدا می کند. سایر یافته های پژوهش نیز نشان می دهد که بین دین داری و اعتیاد اینترنتی همبستگی معکوسی وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره بیانگر آن است که حدود 20 درصد از تغییرات متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل پژوهش تبیین می شود.
With the expansion of the internet access worldwide and the increasing use of its various contents by adolescents، cultural identity has become a major concern as regards social and national integrity. The subject of this thesis is، therefore، to study the relation between internet addiction and cultural identity. This is a survey research using multistage cluster sampling among secondary students in Sarab province and the sample volume has been estimated to be around 300 people based on Cochran formula. The results show that the statistical population has undergone an addiction to the internet and there is a meaningful but inverse correlation between this addiction and students' cultural identity. In other words، with the increase of internet addiction، students' cultural identity is weakened. It is also shown that there is an inverse correlation between religiosity and internet addiction. Also multivariate regression analysis indicates that about 20% of dependant variable changes are explained by the research independent variables.
خلاصه ماشینی:
تحلیل رابطه اعتیاد اینترنتی با هویت فرهنگی نوجوانان ؛ موردمطالعه : دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان سراب آذربایجان شرقی پویان احیایی تاریخ دریافت : ١٣١٣/١١/٢٢ آرمان احمدی تاریخ پذیرش : ١٣٩٤/٠٥/٢٧ آذر قلیزاده چکیده با گسترش دسترسی به اینترنت و استفاده فزاینده ای که نوجوانان و جوانان از انواع مطالب و محتوای این فناوری اطلاعاتی و ارتباطی مینمایند، هویت فرهنگی به یکی از دغدغه های اصلی مرتبط با انسجام اجتماعی و یکپارچگی ملی تبدیل شده است .
امروزه ، استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی همچون ماهواره ، اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی باعث شده اند که حجم وسیعی از اطلاعات و برنامه های برون مرزی و فرا سنتی به فضای فکری جوامع وارد شود و بر ابعاد مختلف زندگی فردی و جمعی تأثیر بگذارند.
با افزایش استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی که امکان ارتباطات بیواسطه و با هزینه پایین را فراهم میکنند به طور حتم این فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی به عنوان یک منبع هویتی بااهمیت محسوب میشوند که در هویت فرهنگی افراد تأثیر دارند (احیایی،١٣٩٤، صص ١٠٩- ١١٢).
ازآنجاییکه پژوهش حاضر در پی بررسی رابطه اعتیاد اینترنتی و هویت فرهنگی است ؛ و همچنین طبق نظر کاستلز که معتقد است فضای مجازی میتواند زمینه تضعیف هویت های ملی و فرهنگی را فراهم کند، بنابراین نظریه وی میتواند به عنوان بخشی از چارچوب نظری تحقیق مورداستفاده و در جامعه موردمطالعه مورد آزمایش و سنجش قرار گیرد.
Daphne, J (2007), “Reconceptualizing cultural identity and its role in intercultural business communication”, Journal of Business Communication, Vol. 14, No. 2.
In و Community identity and world citizenship ,(١٩٩٨) Thompson, Jan Archibugi, Held and Kohler (ed’s), Culture and global Change, London: Routledge.