چکیده:
دین در گستره عمر آدمی تاثیرات عمیق و شگرفی، بر جوامع بشری و به خصوص پیروان خود داشته است؛ بدین سبب در بررسی مسائل اجتماعی و انسانی، نادیده گرفتن عامل دین، به هر علتی که باشد، بیشک نوعی مخالفت با حقایق تاریخی تلقی خواهد شد. با توجه به اهمیت دین داری از یک سو و از سویی دیگر استیلای رسانهها در دنیای امروز، محور اصلی این پژوهش بررسی رابطه استفاده از تلویزیون ملی (داخلی) و تلویزیون ماهوارهای (خارجی) با میزان دین داری جوانان 18 تا 29 ساله شهر تهران است. در راستای این محور اصلی، رویکرد فرهنگی به رسانه و همچنین نظریات کاشت، برجستهسازی و اندیشههای متفکرانی همچون هوور، کارلسون، دریدا و پژوهش های تجربیمتعدد موردبررسی قرار گرفت؛ به طوری که در نهایت با توجه به مطالعات نظری و تجربی صورت گرفته، فرضیاتی تنظیم و در جامعهآماری مورد آزمون قرار گرفت. به طور کلی برخی از مهم ترین نتایج پژوهش بدین شرح است: میزان اعتقاداتدینی، عواطفدینی و مناسکدینی نشان میدهد که جوانان موردمطالعه از لحاظ دین داری دارای میانگینی بالاتر از حد متوسط هستند. بین میزان تماشا و استفاده از انواع برنامههای تلویزیون ماهوارهای و میزان دین داری رابطهای منفی و معنادار وجود دارد؛ این در حالی است که با افزایش میزان تماشای تلویزیون ملی و تماشای انواع برنامههای سرگرمکننده و خبری آموزشی تلویزیون ملی، بر میزان دین داری جوانان، افزوده میشود
Religion has had surprising and deep effects on human societies، especially its followers. When surveying social and human issues، ignoring religion agent –for whatever reason- is doubtlessly against historical facts. With regard to the importance of religiosity on the one hand and predominance of the media in today's worlds on the other، the main subject of this paper is to study the relationship between TV and satellite consumption and amount of religiosityof the youth between 18 to 29 years of age in Tehran. In line with this، cultural approach to the media ، cultivation theory ، and ideas of thinkers such as "Hoover"، "Carlson"، "Derrida" and several experimental investigations have been surveyed. Finally، with regard to experimental and theoretical studies، some hypotheses have been made and tested in the sampling population. Some of the most important results of this paper are as follows:
The amount of religious belief، religious feelings، and religious practices show that the average rate of religiosity is higher than medium level. Also، there is a significant negative correlation between the number of national and satellite TV programs and the amount of religiosity، while with the increase of national TV'sentertainment، news، and educational programs، the degree of the youths' religiosity improves.
خلاصه ماشینی:
بین میزان تماشا و استفاده از انواع برنامه های تلویزیون ماهواره ای و میزان دین داری رابطه ای منفی و معنادار وجود دارد؛ این در حالی است که با افزایش میزان تماشای تلویزیون ملی و تماشای انواع برنامه های سرگرم کننده و خبری آموزشی تلویزیون ملی، بر میزان دین داری جوانان ، افزوده میشود .
علاوه بر این نتایج پژوهش کرم اللهی (١٣٩٠) نشان میدهد که استفاده از برنامه های رادیو و تلویزیون داخلی، دارای رابطه مثبت و استفاده از برنامه های رادیوهای خارجی و شبکه های ماهواره ای دارای رابطه منفی با وضعیت پایبندی به ابعاد دین داری است ؛ همچنین لاوهایم ٢ (٢٠١٢) به این نکته اشاره میکند که در کشورهای شمال اروپا، در میان نسل جوان ، رسانه یک عرصه شایع تری نسبت به خانواده و کلیسا برای ارتباط با عقاید و ارزش های دینی میباشد.
) و میزان دین داری جوانان وجود دارد؟ ادبیات تحقیق الف - ادبیات تجربه در رابطه با موضوع این نوشتار، تحقیقات چندی انجام شده است که از جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود: - نقش برنامه های دینی تلویزیون بر هویت دینی شهروندان شهر اصفهان ، این پژوهش از نوع مطالعه پیمایشی بوده و داده های تحقیق با استفاده از فن پرسش نامه توأم با مصاحبه جمع آوری گردیده است .
با آزمون این فرضیات ، فرضیه های دیگری نیز مانند رابطۀ میزان تماشای رسانه (تلویزیون ملی و ماهواره ای) با ابعاد دین داری یعنی اعتقادات ، احساسات و انجام مناسک دینی آزمون شده است .