چکیده:
نقاشی به عنوان وسیله ای ارزنده و مهم برای رشد و پرورش استعدادها و خلاقیت و همچنین برای سنجش ابعاد مختلف عاطفی ، هیجانی ، رفتاری و هوش کودکان مورد توجه قرار گرفته است . از این رو این پژوهش به منظور بررسی رابطة شدت علائم مشکلات هیجانی و مسایل رفتاری با نحوة ترسیم آدمک در گروهی از کودکان پیش دبستانی شهر شیراز انجام گرفت . روش پژوهش از نوع همبستگی بود. گروه نمونه ، ۱۰۰ کودک پنج ساله (۵۰ پسر، ۵۰ دختر) را که در پیش دبستانی های شهر شیراز آموزش می دیدند شامل می شدند. آنان از طریق نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و بررسی شدند. مربیان آنان پرسشنامه مشکلات هیجانی و رفتاری (SDQ) را تکمیل کردند و هر یک از کودکان مطابق با تست آدمک گودیناف یک آدمک نقاشی کردند. جهت تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون و آزمون Z فیشر استفاده گردید. نتایج به دست آمده از تحلیل داده ها نشان داد که بین نحوة ترسیم آدمک با مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان رابطة معنادار و معکوس آماری وجود دارد. نتایج آزمون Z فیشر، تفاوت معنادار این متغیرها را در بین دختران و پسران نشان نـداد. لـذا اینطور نتیجه گرفته می شود که نقاشی های کودکان می توانند نشان دهندة مشکلات هیجانی و مسایل رفتاری آنان باشند.
Drawing is important instrument for increasing creativity and aptitude in children and can be useful tool for assessment of emotional-behavioral problems in children. This study was done to find if there is relation between drawing and emotionalbehavioral problems in preschool children. Research method was correlation study. 100 preschool children with 5 years old in Shiraz (50 girls، 50 boys) were selected randomly. Behavioralemotional
problems questionnaire (SDQ) was used for collecting data from children’s trainers، and each child drew a manikin. Pearson correlation and Z fisher test used for analyzing data.
Results showed that there is negative significant relationship between kind of drawing and emotional-behavioral problems. But differences ware not found between boys and girls. So، children’s drawings can reveal behavioral and emotional problems in children.
خلاصه ماشینی:
"رابطة شدت علائم مشکلات هیجانی و مسایل رفتاری با نحوة ترسیم آدمک در کودکان پیش دبستانی دکتر معصومه خسروی ـ استادیار دانشگاه سمنان دکتر ایمان الله بیگدلی ـ دانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه سمنان لیلا خدادادی ـ کارشناس روانشناسی بالینی ، دانشگاه سمنان چکیده نقاشی به عنوان وسیله ای ارزنده و مهم برای رشد و پرورش استعدادها و خلاقیت و همچنین برای سنجش ابعاد مختلف عاطفی ، هیجانی ، رفتاری و هوش کودکان مورد توجه قرار گرفته است .
مشکلات هیجانی ، مسایل رفتاری ، کودکان پیش دبستانی ، نحوة ترسیم آدمک در عصر حاضر هر روز که می گذرد، شناخت هنر کودکان به خصوص نقاشی اهمیت بیشتری می یابد و نقاشی به عنوان وسیله ای ارزنده و مهم برای رشد و پرورش استعداد و خلاقیت و همچنین برای سنجش ابعاد مختلف عاطفی ، هیجانی ، رفتاری و هوش کودکان مورد توجه قرار گرفته است (ظریف ، ۱۳۸۲).
ان نتیجه نیز می تواند در جهت تأیید پژوهش ها و نظرات سایر محققان و اندیشمندانی باشد که تأکید داشتند تفاوت ویژگی های نقاشی های کودکان دختر با پسر از جنبه کیفی و نوع انتخاب موضوع ، رنگ و نحوه نگارش می باشد (برنیک ، ۲۰۰۴)، در صورتی که نقاشی صورت آدمک در همة کودکان می تواند وسیله تشخیص تمایز رفتار پرخاشگرانه از غیرپرخاشگرانه شود (بردلی و همکاران ، ۲۰۰۸) و از نقاشی کودکان می توان برای بیان نظرات ، احساسات و مشکلات عاطفی و حتی مسایل شخصیتی آنان استفاده نمود (دادستان ، ۱۳۸۴؛ اسکایبو و همکاران ،۲۰۰۷؛ فراری ،۱۳۷۰؛ ظریف ،۱۳۸۲، سادوک و سادوک ، ۱۳۸۵)."