چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر درمان شناختی - رفتاری به شیوه گروهی بر کاهش علایم اختلال وسواسی – اجباری در بیماران سرپایی مراجعه کننده به مراکز خدمات روانشناختی اصفهان اجرا گردید.
روش: بدین منظور تعداد هشت بیمار مبتلا به اختلال وسواسی – اجباری به روش تصادفی زمانی انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه چهار نفری شامل یک گروه آزمایشی و یک گروه کنترل قرار گرفتند. پرسشنامه وسواسی – اجباری مادزلی به عنوان پیش آزمون و پس آزمون در مورد دو گروه اجرا گردید. گروه آزمایشی به مدت یک ماه تحت درمان شناختی - رفتاری به شیوه گروهی قرار گرفتند و آزمودنی های گروه کنترل در فهرست انتظار بودند.
یافته ها: درمان گروهی شناختی – رفتاری منجر به کاهش معنی دار علایم وسواسی – اجباری در گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل شد.
نتیجه گیری: روش شناختی – رفتاری به شیوه گروهی می تواند جایگزین مناسبی در درمان اختلال وسواسی - اجباری باشد.
خلاصه ماشینی:
"اثربخشی درمان شناختی-رفتاری گروهی در اختلال وسواسی-اجباری
هدف:این پژوهش با هدف بررسی تأثیر درمان شناختی-رفتاری به شیوه گروهی بر کاهش
علایم اختلال وسواسی-اجباری در بیماران سرپایی مراجعهکننده به مراکز خدمات
آزمایشی به مدت یک ماه تحت درمان شناختی-رفتاری به شیوه گروهی قرار گرفتند و
رفتاری منجر به کاهش معنیدار علایم وسواسی-اجباری در گروه آزمایشی نسبت به گروه
اجزای شناختی در این اختلال است.
علایم این اختلال مورد توجه قرار دادهاند.
اختلال وسواسی-اجباری رویکرد کاملا جدیدی است که از یک
گیرنده منفعل درمان نیست و این شیوه در ایجاد فشار برای شکستن
نیز مانند روش فردی منجر به کاهش قابلتوجه علایم وسواسی-
بررسیهای انجام شده به شیوه شناختی-رفتاری نیز نتایج
والدین آنها در 14 هفته درمان گروهی شناختی-رفتاری خاص
شیوه رفتاری)را مورد مطالعه قرار دادند و نیز پژوهش مک لین24،و
(34)- McLean همکاران(2001)که تأثیر درمان شناختی-رفتاری را با درمان
تسهیل و تسریع فرآیند درمان دارد و نیز اهمیت این شیوه از نظر
هدف بررسی تجربی کارآیی این شیوه در درمان اختلال وسواسی-
خارج از کشور درمان شناختی-رفتاری به روش گروهی منجر به
درمان شناختی-رفتاری در کاهش علایم وسواسی-اجباری در
میانگین نمرات وسواس دو گروه در مرحله پسآزمون است.
آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پسآزمون شده است.
به شیوه شناختی-رفتاری در کاهش علایم وسواس و اجبار بود
نتایج نشان داد که درمان شناختی-رفتاری به روش
تأثیری که رابطه اجتماعی در بالا بردن خلق بیماران دارد-که با پژوهشهای کنترل شده نیز نشان داده شده
گروهی با شیوه شناختی-رفتاری نیز تسهیل و تسریع درمان را دو"