چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر مدل طراحی آموزشی رایگلوث بر میزان یادگیری و یادداری درس علوم تجربی سال دوم راهنمایی پرداخته است . در این پژوهش از روش تحقیق شبه آزمایشی از نوع طرح دوگروهی با پیش آزمون و پس آزمون استفاده گردید. جامعه این پژوهش تمامی دانش آموزان سال دوم راهنمایی پسر شهرستان کلیبر در سال تحصیلی ٩٠-٨٩ و نمونه آن ٤٠ نفر از این جامعه بود که از طریق نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و در دوگروهی کنترل و آزمایشی قرار گرفتند. برای هر دو گروه ، پیش آزمون و پس آزمون یادگیری، و آزمون یادداری اجرا شد. روش اجرای پژوهش بدین ترتیب بود که گروه آزمایش ، فصل ١٣ کتاب علوم تجربی دوم راهنمایی را به روش مدل طراحی آموزشی رایگلوث آموزش دیدند و گروه کنترل همان فصل را به روش آموزش متداول و سنتی دریافت نمودند. برای تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی، شاخص هایی نظیر میانگین و انحراف استاندارد نمرات مورداستفاده قرار گرفت . و در بخش آمار استنباطی و برای بررسی فرضیه های پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس بهره گرفته شد. یافته ها نشان داد که بین میزان یادگیری و یاد داری گروه آزمایش و کنترل در درس علوم تجربی تفاوت معناداری وجود دارد و گروه آزمایش از یادگیری و یادداری بهتری بهره مند است . بنابراین ، با استفاده از مدل طراحی آموزشی رایگلوث میتوان میزان یادگیری و یادداری دانش آموزان را بهبود بخشید.
خلاصه ماشینی:
پژوهش هایی در این زمینه به منظور مشخص کردن دلایل عدم پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شده است و نتایج نشان داده اند که یکی از عوامل مؤثر بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان ، کیفیت تدریس و چگونگی ارائه درس (آموزش ) هست .
بعد از ارائه "چشم انداز"، دوربین میتواند روی هریک از قسمت های صحنه یا منظره متمرکز شود که این کار جزئیات یک گوشه از تصویر را برای بیننده روشن میکند(رایگلوث این عمل را شرح و بسط مینامد) و سپس دوربین به منظره کلی و جامع بازمی گردد و بدین وسیله ، یادگیرنده ارتباط موضوع یاد گرفته شده را با کل موضوع آموزش درمی یابد.
روش اجرا: برای اجرای آموزش ابتدا باید مدل طراحی آموزشی رایگلوث به معلم (یکسان بودن معلم در هر دو گروه آزمایش و کنترل ) آموزش داده میشد تا او بتواند براساس این مدل مطالب درس را در کلاس به دانش آموزان منتقل نماید.
و پس از جمع آوری نتایج مربوط به پیش آزمون ، فصل ١٣ کتاب علوم تجربی دوم راهنمایی توسط دبیر مربوطه به مدت دو هفته (دو جلسه در هر هفته ) برای گروه آزمایش براساس مدل طراحی آموزشی رایگلوث و برای گروه کنترل براساس روش متداول (سنتی) آموزش داده شد.
فرضیه اول پژوهش : استفاده از مدل طراحی آموزشی رایگلوث بر یادگیری دانش آموزان دوم راهنمایی در درس علوم تجربی موثر است .
فرضیه دوم پژوهش : استفاده از مدل طراحی آموزشی رایگلوث بر یادداری دانش آموزان دوم راهنمایی در درس علوم تجربی موثر است .
The Application of Elaboration theory of instruction to japanese – language Education.
Formative research on sequencing instruction with The Elaboration Theory.