چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر گرایش ها آسیب زای عاطفی دانش آموزان پسر (پایه ی اول دبیرستان ) با جنس مخالف برافت تحصیلی آن ها هست . جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان پایه ی اول دبیرستان های پسر شهر مرند در سال ٩٣- ١٣٩٢ است که از این جامعه آماری تعداد ٦٠ نفر (٣٠ نفر بدون گرایش عاطفی و ٣٠ نفر دارای گرایش عاطفی) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در پژوهش شرکت داده شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسه ای (پس رویدادی) هست . ابزار جمع آوری داده ها شامل ؛ معدل (پیشرفت تحصیلی) دانش آموزان در دروس ریاضی، زبان انگلیسی و علوم زیستی و بهداشت و پرونده های مشاوره ای بوده است که از طریق دفتر مشاوره تهیه شده است . برای تجزیه وتحلیل داده های گردآوریشده از روش های آمار توصیفی (درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی t مستقل جهت مقایسه گروه ها استفاده شده است . نتایج حاصله از تحقیق نشان داد؛ میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای گرایش عاطفی (٢٧/١) کمتر از میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی (٥٤/٧) دانش آموزانی است که دارای گرایش عاطفی به جنس مخالف ندارند. درعین حال هرچقدر گرایش ها آسیب زای عاطفی دانش آموزان پسر (پایه ی اول دبیرستان ) با جنس مخالف بیشتر بوده بر افت تحصیلی آن ها (در دروس ریاضی، علوم زیستی و بهداشت و زبان انگلیسی) افزوده شده است .
خلاصه ماشینی:
درعین حال هرچقدر گرایش ها آسیب زای عاطفی دانش آموزان پسر (پایه ی اول دبیرستان ) با جنس مخالف بیشتر بوده بر افت تحصیلی آن ها (در دروس ریاضی، علوم زیستی و بهداشت و زبان انگلیسی) افزوده شده است .
آمار توصیفی نمرات ریاضی دانش آموزان به تفکیک گرایش عاطفی آنان (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره (٣)، نتایج آزمون آماری t-test را نشان میدهد، همان گونه که ملاحظه میشود، مقدار t به دست آمده (١٤/١٢ = t) با درجه آزادی ٥٨ در سطح آلفای ٠/٠٥ از مقدار t جدول (١/٩٦) بزرگ تر است .
نتایج آزمون آماری t-test جهت مقایسه نمرات درس ریاضی (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیه دوم : گرایش های عاطفی آسیب زا درافت تحصیلی درس علوم زیستی در دانش آموزان پسر پایه اول متوسطه مؤثر است .
نتایج آزمون آماری t-test جهت مقایسه نمرات درس علوم زیستی و بهداشت (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیه سوم : گرایش های عاطفی آسیب زا درافت تحصیلی درس زبان در دانش آموزان پسران پایه اول مؤثر است .
نتایج آزمون آماری t-test جهت مقایسه نمرات درس زبان (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیه چهارم : گرایش های عاطفی آسیب زا درافت تحصیلی دانش آموزان پسر پایه اول دبیرستان مؤثر است .
یافته های پژوهش نشان داد که : گرایش های آسیب زای عاطفی به جنس مخالف درافت تحصیلی درس ریاضی در دانش آموزان پسران پایه اول مؤثر است (جدول ٣).