چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی و شناسایی سهم هر یک از متغیرهای انواع جهت گیری هدف و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود. پژوهش حاضر از نوع مقطعی بوده و رویکرد توصیفی از نوع همبستگی هست . جامعه ی آماری در این پژوهش عبارت است از کلیه ی دانش - آموزان سال اول دبیرستان های پسرانه و دخترانه در شهر رشت که در سال تحصیلی ٩٣- ١٣٩٢ به تحصیل اشتغال داشتند. از بین دانش آموزان ٣٦٤ نفر (٢٠٨ پسر و ١٥٦ دختر) با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و با توجه به حجم جامعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه ی راهبردهای یادگیری پینتریچ و دی گرو، پرسش نامه ی سنجش جهت گیریهای هدف الیوت و مک گریگور بود. برای تجزیه وتحلیل داده های پژوهش از تحلیل رگرسیون چندمتغیره با استفاده از برنامه ی کامپیوتری SPSS استفاده شد. نتایج موید این مطلب است که متغیرهای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و جهت گیری هدف تسلطی به صورت مثبت و جهت گیری هدف عملکردی به صورت منفی پیش بینی کننده های معناداری برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بوده و سهم راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در این زمینه بیش از سایر متغیرها است .
خلاصه ماشینی:
نتایج مؤید این مطلب است که متغیرهای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و جهت گیری هدف تسلطی به صورت مثبت و جهت گیری هدف عملکردی به صورت منفی پیش بینی کننده های معناداری برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بوده و سهم راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در این زمینه بیش از سایر متغیرها است .
Ryan & pintrich پینتریچ و دی گروت (٢٠١٠) در مطالعه ای دریافتند که بین پذیرش اهداف تبحری و کاربرد راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی رابطه ای مثبت وجود دارد.
هم خوان با این یافته ، چند مطالعه دیگر نشان داده است که بین اهداف تبحری پذیرفته شده دانشجویان و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی عمیق یا خودتنظیمی آن ها، رابطه مثبتی وجود دارد (الیوت و همکاران ، ٢٠٠٨؛ پینتریچ ، ٢٠٠٦).
1. Nolen & Haladyna در ایران نیز رابطه بین راهبردهای یادگیری خودنظم جو با پیشرفت تحصیلی در مطالعاتی موردبررسی قرارگرفته و نتایج ، حاکی از آن است که یادگیری خودتنظیمی عامل مؤثری در پیشرفت تحصیلی است (محمودی، ١٣٨٩؛ سلیمان نژاد، ١٣٨٨).
هم خوان با این یافته ، چند مطالعه دیگر نشان داده است که بین اهداف تبحری پذیرفته شده ی دانشجویان و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی عمیق یا خودتنظیمی آن ها، رابطه مثبتی وجود دارد (الیوت ٢٠١٠؛ الیوت ، مک گروگر، ٢٠١١).
به رغم مطالعات انجام شده درزمینه ی تأثیر یادگیری خودتنظیمی و جهت گیری هدف بر پیشرفت تحصیلی، کمتر مطالعه ای است که همزمان رابطه این دو متغیر را برافزایش پیشرفت تحصیلی بررسی کرده باشد.