چکیده:
پیشرفت و توسعه جوامع در گروه نوع و چگونگی فعالیت هایی است که در دانشگاه ها انجام میشود. اساتید نقش اساسی در پیشرفت دانشگاه ها و درنهایت توسعه و پیشرفت جوامع دارند. مطالعه انگیزش اساتید، چرایی رفتار و عوامل موثر بر آن میتواند بر ارتقاء عملکرد و پیشرفت نظام آموزشی بسیار اثرگذار باشد. پژوهش حاضر باهدف بررسی ساختار عاملی مقیاس انگیزش وظایف شغلی اساتید به اجرا درآمد. این پژوهش از نوع توصیف - مقطعی است . نمونه پژوهش شامل ٢٦٨ نفر از اساتید دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز بودند که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان از حضور تمام عوامل مقیاس در جامعه موردمطالعه داشت و تحلیل عاملی تاییدی نیز حاکی از برازش مطلوب با داده ها بود. ضریب آلفای کرونباخ نیز نشان داد که مقیاس انگیزش وظایف شغلی اساتید از پایایی قابل قبولی برخوردار است . بالاخره نتایج این پژوهش نشان داد به لحاظ روایی همزمان بین مولفه های انگیزش وظایف شغلی اساتید و خودکارآمدی رابطه مثبت دارد و با فرسودگی شغلی رابطه منفی دارد. پژوهش حاضر مفهوم تازه ای از انگیزش را به همراه ابزار سنجش آن در نظام آموزش عالی فراهم نمود.
خلاصه ماشینی:
تحلیل عاملی اکتشافی سؤالات مقیاس انگیزش وظایف شغلی اساتید بخش آماده سازی کلاس ، تدریس و ارزشیابی دانشجویان (به تصویر صفحه مراجعه شود) درونی تنظیم همانندسازی ٢/٣٧ ١٥/٨٣ ٣٢/٣٩ ٢/٢٠ ١٤/٦٩ ٣٣/٧١ ٢/٠٨ ١٣/٨٧ ٢٩/٩١ شده تنظیم درون فکنی ٢/١٤ ١٤/٣١ ٤٦/٧١ ١/٩٤ ١٢/٩٩ ٤٦/٧٠ ١/٨٩ ١٢/٦٥ ٤٢/٥٧ شده تنظیم بیرونی ١/٨٢ ١٢/١٣ ٥٨/٨٥ ١/٨٢ ١٢/١٧ ٥٨/٨٨ ١/٧٢ ١١/٤٧ ٥٤/٠٤ بی انگیزگی ١/٧٩ ١١/٩٨ ٧٠/٨٤ ١/٤٣ ٩/٥٥ ٦٨/٤٤ ١/٢٨ ٨/٥٩ ٦٢/٦٣ جدول ٤.
تحلیل عاملی اکتشافی سؤالات مقیاس انگیزش وظایف شغلی اساتید بخش مدیریت کلاس ، وظایف اداری و وظایف تکمیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) درونی تنظیم همانندسازی ٢/١١ ١٤/٠٧ ٢٨/٧٦ ٢/١٥ ١٤/٣٥ ٣٠/٥٧ ٢/١٢ ١٤/١٥ ٢٩/٨٩ شده تنظیم درون فکنی ٢/٠٣ ١٣/٥٩ ٤٢/٣٦ ١/٩٦ ١٣/١١ ٤٣/٦٨ ١/٨٥ ١٢/٣٧ ٤٢/٢٦ شده تنظیم بیرونی ١/٦٦ ١١/٠٩ ٥٣/٤٥ ١/٧٤ ١١/٥٩ ٥٥/٢٨ ١/٦٥ ١١/٠٥ ٥٣/٣١ بی انگیزگی ١/٣٤ ٨/٩٩ ٦٢/٤٥ ١/٦٣ ١٠/٨٩ ٦٦/١٧ ١/٥٥ ١٠/٣٥ ٦٣/٦٧ همان طور که از جدول ٣ و ٤ پیداست این پنج عامل روی هم برای آماده سازی کلاس ٧٠/٨٤ درصد واریانس کل را تبیین می کنند و برای سایر بخش ها شامل تدریس ، ارزشیابی دانشجویان ، مدیریت کلاس ، وظایف اداری و وظایف تکمیلی به ترتیب ٦٨/٤٤، ٦٢/٦٣، ٦٢/٤٥، ٦٦/١٧ و ٦٣/٦٧ درصد واریانس کل را تبیین می کنند.
نمودار ضرایب استانداردشده مسیر ساختار پنج عاملی مقیاس انگیزش وظایف شغلی اساتید بخش آماده سازی کلاس درس im سرواژه انگیزه درونی intrinsic motivation است .
قابلیت اعتماد مقیاس انگیزش وظایف شغلی اساتید: قابلیت اعتماد این مقیاس با روش همسانی درونی و از طریق محاسبه آلفای کرونباخ برای عامل ها مورد بررسی قرار گرفت که نتایج آن در جدول ٧ ارائه شده است .