چکیده:
هدف از انجام پژوهش بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه گاردنر بر عملکرد هوش های چندگانه دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل استفاده گردید. بدین منظور از بین دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی ٩٠-٩١ تعداد ٣٠ نفر با روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه هوش چندگانه گاردنر که روایی و اعتبار آن نیز مورد تایید قرارگرفته است ، استفاده شد. داده های به دست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت . نتایج نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه گاردنر بر میزان نمرات هوش تجسمی – فضایی، هوش کلامی- زبانی، هوش موسیقایی- موزون ، هوش جنبشی - بدنی، هوش درون فردی به جز هوش برون فردی و هوش منطقی-ریاضی، دانش آموزان شرکت کننده در پس آزمون گروه آزمایشی تاثیر مثبت داشته است (٠٠١>P)؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه گاردنر میتواند به عنوان یک روش مداخله ای مفید، جهت افزایش مهارت های هوشی دانش آموزان مورداستفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی بر نظریۀ گاردنر بر میزان نمرات هوش تجسمی – فضایی، هوش کلامی- زبانی، هوش موسیقایی- موزون ، هوش جنبشی - بدنی، هوش درون فردی به جز هوش برون فردی و هوش منطقی-ریاضی، دانش آموزان شرکت کننده در پس آزمون گروه آزمایشی تأثیر مثبت داشته است (٠٠١>P)؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که برنامه آموزشی مبتنی بر نظریۀ گاردنر میتواند به عنوان یک روش مداخله ای مفید، جهت افزایش مهارت های هوشی دانش آموزان مورداستفاده قرار گیرد.
بلگین ٦ (٢٠٠٦)، نیز در بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر هوش چندگانه روی پیشرفت تحصیلی درس شیمی و نگرش نسبت به آن ، نتیجه میگیرد که این نوع مداخله بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و نگرش تحصیلی آنان تأثیر مثبت و معنیداری دارد.
The effectiveness of a multiple intelligences based program on improving certain reading skills in 5th year primary learning disabled students.
Does Multiple Intelligences Based Instruction; Have an Effect on Students’ Attitudes & Achievement?
Effects of multiple intelligences instruction strategy on students achivemement levels and attitudes towards English lesson.
Effects of multiple intelligences supported project-based learning on students’ achievement levels and attitudes towards English lesson.
The Effectiveness of Outdoor Education for Teaching to Multiple Intelligences.
The effects of multiple-intelligences based instruction students' physics achievement.
International Journal of Education & the Arts.
A study of multiple intelligences, foreign language success and some selected variables, Journal of Theory and Practice in Education, 5)2): 110-122 )2009).
Enhancing learning through multiple intelligences in elementary science educations.
Journal Baltic science education, 2)10): 61-69 XIE, J & LIN, R.