چکیده:
طراحی و اجرای طرح ارزشیابی توصیفی یکی از تحولات اساسی سال های اخیر در آموزش وپرورش مقطع ابتدایی، بود که نسبت به نظام سنتی از مقبولیت بیشتری برخوردار است و لذا در تحقیق حاضر دیدگاه معلمان مدارس ابتدایی پیرامون نقاط قوت طرح یادشده موردبررسی قرار گرفت . معلمان رسمی مقطع ابتدایی آمورش و پرورش ناحیه یک و سه اهواز جامعه آماری تحقیق را تشکیل داده اند که ١٩٠ نفر آنان (٦٦ مرد و ١٢٤ زن ) به صورت تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسش نامه محقق ساخته به دست آمد. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که ازنظر معلمان ابتدایی شهر اهواز نقاط قوت طرح ارزشیابی توصیفی عبارت اند از تثبیت یادگیری (١٢ ماده )، امکان ارزشیابی آموزشی همزمان چند نفر (٨ ماده ) و کاهش اضطراب امتحان (٥ ضعف ). از پیامدهای طرح ارزشیابی توصیفی تثبیت یادگیری ، امکان ارزشیابی آموزشی همزمان چند نفر و کاهش اضطراب امتحان است .
خلاصه ماشینی:
در همین راستا کمسیون شورای عالی آموزش وپرورش (١٣٨٢ به نقل از حسنی و کاظمی ١٣٨٣) در دویست و نود و ششمین جلسه خود، هدف های طرح آزمایشی ارزشیابی توصیفی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی را شامل اصلاح روند آموزش - یادگیری در کلاس ، افزایش ماندگاری ذهنی ، دوام و پایداری یادگیری ، توجه به هدف های سطوح بالاتر حیطه شناختی ، تعمیق یادگیری از طریق افزایش درگیری با تکالیف یادگیری ، افزایش علاقه به یادگیری ، توجه به هدف های حیطه های غیر شناختی و مشخص کردن سطح تواناییها و آمادگی دانش آموزان برای یادگیری و برنامه ریزی به منظور جبران نارساییها و کاستی های مربوط به پیش دانسته های آنان ، انتخاب روش تدریس مناسب ، شروع مناسب فعالیت های یادگیری –یاددهی ، ایجاد اعتمادبه نفس در آنان ، شناسایی نقاط قوت و ضعف دانش آموزان در جریان تدریس ، پرورش روحیه تحقیق ، تفکر و ابتکار، مشخص کردن نتایج و دادن بازخورد تصحیح کننده به دانش آموزان ، مطلع کردن آنان از سطح عملکرد موردنیاز، اصلاح و بهبود برنامه و وسایل آموزشی و روش های تدریس را معرفی کرده بود.
نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که نقاط قوت طرح ارزیابی توصیفی از ٢٥ سؤال و سه نقطه قوت کلی به نام تثبیت یادگیری (١٢ ماده )؛ امکان ارزشیابی آموزشی همزمان چند دانش آموز (٨ ماده ) و کاهش اضطراب امتحان (٥ ماده ) تشکیل شد.