چکیده:
در سال های اخیر بسیاری از اندیشه وران بر این اعتقادند که با شناسایی، گسترش و بکارگیری مولفه های سرمایه های اجتماعی در سازمان ها، میتوان بسیاری از چالش های درون سازمانی را با تدبیر و بدون آسیب پشت سر گذاشت و خلاءهای رشد و توسعه سازمانی نیز با این روش پر میشود. به نظر میرسد با نگاهی دقیق به مجموعه خطب ، نامه ها و حکمت های ماندگار و ارزشمند نهج البلاغه میتوان اصولی مانند: ١) اصل تقوی الهی ٢) اصل عدالت و انصاف ٣) اصل پرهیز از غرور و خودپسندی ٤) اصل تواضع و حلم ٥) اصل گشاده رویی و خوشرویی ٦) اصل پرهیز از دنیاطلبی و ٧) اصل پرهیز از اکوپتی (زیاده طلبی اقتصادی) را از متن فرمایشات حضرت استخراج نمود. این اصول را میتوان به عنوان بخشی از الگوی مدیریتی امام علی (علیه السلام ) از منظر مولفه های سرمایه اجتماعی در نظر گرفت . 3از طرفی امکان تعمیم این الگو در حوزة تعاملات سازمانی و عرصه مدیریت بر پایه متغیر نهان سرمایه اجتماعی وجود دارد. علاوه بر آن میتوان به کمک مولفه ها و شاخص های این الگو یک مدل پیشنهادی مدیریتی برگرفته از مفاهیم نهج البلاغه عرضه نمود. در این نوشتار سعی شده است با توجه به اصول پیش گفته ، بر مبنای روش تحقیق اسنادی و کتابخانه ای؛ سامانه ای تلفیقی الهام گرفته از مدل سرمایه اجتماعی اسکات با تمرکز بر مفاهیم مدیریتی نهج البلاغه مدلی لایه ای، در دو سطح خرد و کلان و مولفه های فردی و پایه ای که سبب درونی و مبنایی شدن مدل میشود، ارائه نمود. هویت اصلی و نقطه نوآوری مدل بحث مولفه های درونی سرمایه اجتماعی است که با مبانی دینی آمیختگی و پیوند مستحکمی دارد.
خلاصه ماشینی:
تدوین الگوی پیشنهادی مؤلفه های مدیریتی سرمایه اجتماعی با نگاهی به مفاهیم نهج البلاغه 1 منصور اعتصامی 2 حامد فاضلی کبریا چکیده در سال های اخیر بسیاری از اندیشه وران بر این اعتقادند که با شناسایی، گسترش و بکارگیری مولفه های سرمایه های اجتماعی در سازمان ها، میتوان بسیاری از چالش های درون سازمانی را با تدبیر و بدون آسیب پشت سر گذاشت و خلاءهای رشد و توسعه سازمانی نیز با این روش پر میشود.
در این نوشتار سعی شده است با توجه به اصول پیش گفته ، بر مبنای روش تحقیق اسنادی و کتابخانه ای؛ سامانه ای تلفیقی الهام گرفته از مدل سرمایه اجتماعی اسکات با تمرکز بر مفاهیم مدیریتی نهج البلاغه مدلی لایه ای، در دو سطح خرد و کلان و مولفه های فردی و پایه ای که سبب درونی و مبنایی شدن مدل میشود، ارائه نمود.
بعد کلان : این سطح اشاره به محیط بیرونی و نهادهای خارج سازمانی دارد که سازمان با آن در تعامل است و مؤلفه های اصلی بعد کلان شامل ، نقش الزامات و چارچوب قانونی، نوع حاکمیت و نظام سیاسی، و میزان مشارکت سیاسی افراد پیرامون خط مشی کلان میباشد.
مدل طراحی شده در سطح کلان ضمن پرداخت به مباحث سرمایه اجتماعی خارج از سازمان و شبکه دارای سه مولفه زیر میباشد: ١) نقش الزامات ، چهارچوب های قانونی قواعد و نهادهای عملکردی نظام 1 2 ٢) میزان مشارکت و مسئولیت در فرآیند سیاسی ٣) نوع حاکمیت ، حکمرانی و جهت گیری صدور حکم در نظام سیاسی به منظور بازتولید، حفظ و نگهداشت سرمایه اجتماعی 3 همچنین سطح خرد نیز به سرمایه اجتماعی درون سازمان و شبکه اشاره دارد.