چکیده:
مقدمه: همواره رابطه متقابلی بین تیم های ورزشی و حامیان مالی وجود داشته است. تیم ها برای بالا بردن سرمایه خود و حامیان با استفاده از تبلیغات، پوشش رسانه ای و امتیازات دیگر، این تقابل را ادامه می دهند. البته مهم ترین سوال این است که حامیان مالی با توجه به چه عوامل و شرایطی تیم مورد نظر را انتخاب کنند.
روش شناسی: با استفاده از نظرات 26 آزمودنی خبره در حوزه حمایت مالی ، تحلیل سلسله مراتبی شخصی مقایسات زوجی انجام و وزن هر یک مشخص شد. از این رو، 14 معیار در سه دسته شرایط تیمی، کشوری و اقتصادی شناسایی و پیشنهاد شدند. در نهایت از میانگین این داده ها برای ترسیم مدل استفاده گردید.
یافته ها: تحلیل یافته ها نشان داد شرایط تیمی بیشترین تعداد عوامل را به خود اختصاص داد که با توجه به قانون تبادل قابل قبول است. همچنین، وزن معیار های اقتصادی نیز نسبتا مهم ارزیابی شد که با توجه به شرایط کنونی کشور منطقی است. در نهایت، زیر معیار های ارزیابی شده بر حسب وزن نهایشان رده بندی و توضیح داده شدند. از دیگر دست آورد های این مطالعه ضریب ناسازگاری کمتر آن نسبت به مطالعات پیشین است که نشان می دهد مقایسات انجام شده در این مطالعه نسبت به سایرین از دقت بالاتری برخوردار است. با توجه به نتایج تحقیق حاضر عواملی همچون تناسب حمایت مالی(144/0)، میزان تعهدات مالی حامیان نسبت به تیمها (141/0) و عملکرد تیم در زمین (126/0) به عنوان سه عامل اول در تصمیم گیری و انتخاب حامیان مالی در کشورمان شناسایی شدند. که این موضوع می تواند به عنوان عاملی اثر گذار در جذب و انتخاب حامیان مالی معرفی شود.
Objective: There are always Interaction relationships between the sponsors and the sport teams. This relationship leads to many advantages such as the sport teams need to increase their finances whereas the sponsors want to use the broadcast and the advertisement. It should be noted that there is a significant issue that is the sponsors should focus on what criteria and what are the priorities of the criteria to choose their teams.
Methodology: Analysis Hierarchical Process technique is used as the Multi criteria decision method. Therefore، 14 indicators are selected and categorized in three factors including the team، national and economic criteria. The pair-wise comparisons are conducted and their weights are calculated. 26 questionnaires were gathered and finally the average scores were used in the AHP model.
Result: The condition of team allocates the most criteria which is logical due to the exchange rules. Moreover، the weight of economic criteria is more than the others which is acceptable due to the current national economic conditions. Finally، all the criteria are discussed and the priority of each is calculated. It should be mentioned the inconsistency ratio of the model is very low which shows the high accuracy of the judgments.
Conclusion: Due to factors such as the appropriateness of the research funding، financial commitment and support to the team (0.144، 0.141) and the team's performance (0.126) in the first three indicators in deciding and choosing the sponsors of our were countries. This can serve as an effective factor in recruitment and selection are introduced and sponsored.
خلاصه ماشینی:
از اين رو، در مطالعه حاضر بر شناسايي عوامل تاثيرگذار بر تصميم گيريها و شاخص هاي انتخاب يک ورزشکار يا تيم ورزشي از ديدگاه حاميان مالي توجه شده است .
همچنين ، در نهايت سعي شده است که اين شاخص ها با توجه به شرايط کنوني، مطالعات پيشين و نظرات کارشناسان امتياز دهي، ارزيابي و مقايسه شوند تا حاميان مالي با ديدگاهي تخصصيتر به اهميت هر معيار يا شاخص پي ببرند و در تصميم گيري هاي مديريتي خود از آنها بهره ببرند.
طرح سلسله مراتبي شاخص هاي تصميم گيري حاميان مالي به دليل اينکه مقايسات زوجي در اين پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است ، پرسشنامه هاي مـورد نظر به اين صورت تهيه شدند که امکان مقايسه تک تک معيار ها با يکديگر باشد.
به طور کلي ، هر حامي مالي ورزشي بايد به داشتن ديدگاه درستي از شرايط و توانايي هاي مالي خود و ميزان هزينه و مخارج ناشي از حمايت از يک تيم اهميت ويژه اي دهد که اين موضوع از شاخص ها ي شرايط تيمي ميباشد اين يافته تحقيق با نتايج سئونگبام و همکاران (٢٠١٢) غير همسو است اين محققان پوشش رسانه اي را به عنوان نخستين عامل شناسايي کرده اند.
ميزان تعهدات مالي حاميان نسبت به تيم ها با وزن نهايي ٠/١٤١٢٥ به عنوان دومين عامل شناخته شده است که اين موضوع از شاخص هاي شرايط اقتصادي ميباشد.
Sport Sponsorship Decision Making in a Global Market: An Approach of Analytic Hierarchy Process (AHP).
Sport Sponsorship Decision Making in a Global Market: An Approach of Analytic Hierarchy Process (AHP).