چکیده:
سبک های عقلانی یک اصطلاح کلی است که در بر گیرنده کلیه معانی سازه های اساسی این سبک ها از ق:بیل سبک شناختی،سبک مفهومی، سبک تصمیم گیری و حل مساله ، سبک یادگیری و سبک ذهنی، سبک ادراکی و سبک تفکر-می باشد و آن را شیوه ترجیحی پردازش اطعلاات و نحوه انجام تکالیف توسط فرد معرفی می کن(ندزانگ و استرنبرگ ،٢٠٠٥). هدف از این پژوهش بررسی مقایسه ای سبک های عقلانی دانش آموزان رشته ریاضی و تجربی و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی است . بنابراین محقق از طریق روش توصیفی پیمایشی اقدام به انجام پژوهش نمود و نم ونه ای متشکل از ٣٧٠ نفر از دانش آموزان دختر پایه های دوم و سوم دبیرستان های شهر تهران که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند که جهت انجام پژوهش از ٤ پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ – واگنر (١٩٩٢)، سیاهه سبک یادگیری کلب (١٩٨٥)، آزمون گروهی اشکال نهفته وینکینز (١٩٧١) و آزمون همتایابی اشکال آشنای کاگان (١٩٦٤) استفاده شد.داده های به دست آمده با استفاده از آزمونهای کولموگراف ، فرید من ، خی دو و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافته ها نشان داد که : سبک های عقلانی دانش آموزان رشته ریاضی و تجربی بر پیشرفت ت حصیلی آنان تاثیر معنی داری ندارد و رشته تحصیلی دانش آموزان بدون توجه به سبک های یادگیری، مفهومی، ادراکی و سبک های تفکر از لحاظ عملکرد و شکل بر پیشرفت تحصیلی آنان تاثیر دارد .رشته تحصیلی دانش آموزان بدون توجه به سبک های تفکر از لحاظ سطح ، حیطه و تمایل بر پیشرفت تحصیلی آنان تاثیری ندارد و سبک های یادگیری، ادراکی و سبک تفکر از لحاظ عملکرد بدون توجه به رشته تحصیلی دانش آموزان بر پیشرفت تحصیلی آنان تاثیر دارد و سبک های مفهومی و تفکر از لحاظ شکل ، سطح و تمایل بدون توجه به رشته تحصیلی دانش آموزان بر پیشرفت *عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی khosravi.edu@gmail.com **عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی y.delgoshaei@gmail.com ***دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی monireh.a@yahoo.com67تحصیلی آنان تاثیری ندارد در جمع بندی کلی، از آنجایی که شیوه های آموزشی و ارزشیابی در نظام آموزشی حال کشورمان از جمله عوامل تاثیر گذارند و از آنجایی که آموزش خلاق در تمامی دانش آموزان با توجه به توسعه تکنولوژی و فناوری در ضروری بنظر می رسد، پیشنهاد می شود جهت بهبود روند آموزشی بهتر است دانش آموزان را در انجام امور و تکالیف آموزشی مختار گذارند تا خلاقیت های ایده آل و مورد نیاز آنها فراهم گردد و همینطور، با شناسایی سبک های عقلانی غالب در این نوجوانان و تشخیص نیاز های ویژه و تدریس به آنها با توجه به سبک های غالب آنان آزم ونهای هوشی رایج را به چالش بکشانند.
خلاصه ماشینی:
مقایسه سبک های عقلانی دانش آموزان ریاضی و تجربی و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی آنها تاریخ دریافت مقاله :٩١/٠٢/١٧ تاریخ پذیرش مقاله :٩١/٠٣/١٣ * دکتر خسروی دکتر دلگشایی ** *** منیره عظیمی چکیده سبک های عقلانی یک اصطلاح کلی است که در بر گیرنده کلیه معانی سازه های اساسی این سبک ها از ق:بیل سبک شناختی،سبک مفهومی، سبک تصمیم گیری و حل مسأله ، سبک یادگیری و سبک ذهنی، سبک ادراکی و سبک تفکر-می باشد و آن را شیوه ترجیحی پردازش اطعلاات و نحوه انجام تکالیف توسط فرد معرفی می کن(ندزانگ و استرنبرگ ،٢٠٠٥).
یافته ها نشان داد که : سبک های عقلانی دانش آموزان رشته ریاضی و تجربی بر پیشرفت ت حصیلی آنان تاثیر معنی داری ندارد و رشته تحصیلی دانش آموزان بدون توجه به سبک های یادگیری، مفهومی، ادراکی و سبک های تفکر از لحاظ عملکرد و شکل بر پیشرفت تحصیلی آنان تاثیر دارد .
لذا محقق به دنبال پاسخگویی به سوالات زیر است که آیا سبک های مختلف با هم در تعاملند؟ سبک عقلانی دانش آموزان رشته های متفاوت از چه نوعی است ؟و بر پیشرفت تحصیلی آنان چه تاثیری دارد؟ روش جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانش آموزان پایه دوم و سوم دبیرستان ، به تعداد ٤٩٤١٤ نفر که در سال تحصیلی ٩٠ – ٨٩ در رشته ریاضی و تجربی در کلیه مناطق آموزش و پرورش شهر تهران به تحصیل اشتغال داشتند،تشکیل می دهد.
(A Psychometric redenomination of Kolbs - , Experiention Learning cycle construct: A separation of level,style and process:educational and psychological measurement, 59,474,401 -Kolb,D.