چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی مضـامین فلسـفی داسـتانهـای متـون کلاسـیک ادب فارسی به قصد استفاده در برنامه فلسفه برای کودکان است که با روش پژوهش فلسـفی انجام شده است . برای این منظور نخست به بررسی برنامه فلسفه برای کودکـان از منظـر لیپمن و چگونگی توسعه و پیدایش رویکردهای مختلف پرداخته شد، آنگـاه نشـان داده شد که هر کدام از رویکردها به فلسفه برای کودکان بـه جنبـه خاصـی از فلسـفه تاکیـد دارند. سپس با عنایت به سـاحت هـای فلسـفه ، مسـائل اساسـی فلسـفه در سـه قلمـرو هستی شناسی ، شناخت شناسی و ارزششناسی مشخص و در هر قلمرو سوالات مهمـی طرح و برای هر کدام از سوالات نمونه داسـتانی از متـون کلاسـیک ادب فارسـی ارائـه شده است . نتایج نشان داد که فراهم کردن محتوای فلسـفی متناسـب بـا فرهنـگ بـومی برگرفته از متون کلاسیک ادب فارسی و بازنویسی آنهـا متناسـب بـا سـن کودکـان بـه عنوان رویکردی کل گرایانه که در آن به ابعـادی چـون فراینـد تفکـر، محتـوای فلسـفی ، غنای ادبی و ویژگی فرهنگ وابسته بودن تفکر توجه داشته باشد، امکانپذیر است .
خلاصه ماشینی:
تفکر و کودک ، سال سوم، شمارة دوم، پاییز و زمستان ١٣٩١ ب) رویکرد محتوایی یا فلسفه بـه مثابـۀ محتـوا (philosophy as content) کـه بـر تـاریخ فلسفه و محتوای فلسفه در قالب داستان تأکید دارد، چراکه بـا توجـه بـه اهمیـت محتـوای فلسفی باید گفت ، این محتوا نه تنها برای کودکان که برای برخی بزرگسالان نیز قابـل فهـم نیست .
بر این اسـاس اندیشـه یـک محصـول تفکر و کودک ، سال سوم، شمارة دوم، پاییز و زمستان ١٣٩١ فرهنگی است ، همانطور که عقل ، منطق ، و زبان را یک محصول فرهنگی می دانـیم ، فلسـفه در فلسفه برای کودکان چه به مثابۀ روش دیده شود و چه به مثابۀ محتوا، فرهنگ بنیـان اسـت .
توجه به فرهنگ یسپرسن (١٣٨٤): پرسش های سادهای مطرح کرد، مانند: چرا زندگی میکنیم ؟ هدف زندگی چیست ؟ چرا ما این جا هستیم ؟ آیا ما روح داریم ؟ تفکر و کودک ، سال سوم، شمارة دوم، پاییز و زمستان ١٣٩١ با توجه به جدول ١ می توان گفت که داستانهای لیپمن پژوهش هایی است در مضـامین فلسفی ، علمی ، اجتماعی ، و اخلاقی ؛ دنیای سوفی حـاوی مضـامین فلسـفی طـرحشـده در تاریخ فلسفه ، به شـکل رمـان و بـا زبـانی کودکانـه اسـت ؛ داسـتانهـای فیشـر و پیکمـال مجموعه ای از حکایت های فلسفی جهان است با غنای ادبی و خاصیت داستانی ؛ و بـالاخره در داستانهای طرحشده توسط یسپرسن بر تناسب فرهنگی داستان تأکید شده است .