چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش اجتماع پژوهشی در برنامـه آمـوزش فلسـفه برای کودکان بر پرورش خلاقیت کودکان است . افرادی کـه در ایـن پـژوهش شـرکت داشتند چهل نفراز دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی هستند، که از بین منـاطق شـهر شیراز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شـدند. بـرای جمع آوری دادهها از آزمون خلاقیت تورنس (فرم تصویری ب) کـه دارای سـه فعالیت و در چهار خرده مقیاس سیالی، انعطافپـذیری، اصـالت ، بسـط اسـت استفاده شد. داستانهای فکری مرتضی خسرونژاد طـی دوازده جلسـه ، در سـه ماه، هر هفته یک جلسه شصت دقیقه ای آموزش داده شـد. ایـن پـژوهش نیمـه آزمایشی از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون و با استفاده از گروه کنترل است . برای تحلیل دادهها از آزمون کواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که میزان خلاقیت کودکانی که تحت آموزش داستانهای فکری مرتضی خسرونژاد قـرار گرفته بودند، به طور معناداری بیشتر از میزان خلاقیت کودکـانی بـود کـه ایـن آموزش را دریافت نکرده بودند.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اینکه قدرت تفکر و کودک ، سال سوم، شمارة دوم، پاییز و زمستان ١٣٩١ آفرینندگی و تفکر خلاق افراد جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار است و عامل مهم پیشرفت جامعه به حساب میآید بایستی به دنبال برنامه هایی باشیم که این توانایی را در آنان رشد و پرورش دهد (مقصودی، ١٣٨٦: ٥).
علاوه بر آن، یافتن فضا و زمان کافی و مناسب برای رشد خلاقیت ، به دلیل فشردگی برنامه های درسی فشرده کاری بسیار مشکل و مانعی در جهت آموزش خلاقیت است ( :٢٠٠٣ ,Linn &Clark تفکر و کودک ، سال سوم، شمارة دوم، پاییز و زمستان ١٣٩١ ٤٩٣-٤٥١).
این برنامه بر آن است تا در وهله اول، فلسفه را از موقعیت انتزاعی و برجنشینیاش پایین آورده و به داخل اجتماع ببرد؛ دوم تفکر و کودک ، سال سوم، شمارة دوم، پاییز و زمستان ١٣٩١ اینکه رویکردی نو به نظام تعلیم و تربیت ارائه دهد تا مشکلات و ضعف های بنیادی نظام تعلیم و تربیت رایج را که مدتهاست غیرقابل درمان به نظر میرسد، با تغییراتی زیربنایی در ساختار آن رفع کند (ناجی و قاضی نژاد، ١٣٨٦: ١٢٤/٢).
پژوهش های ذکر شده تأثیرات مثبت استفاده از برنامۀ فلسفه برای کودکان بر مهارتهای استدلال، فلسفه ورزی و پرسش گری و عملکرد رفتاری کودکان را نشان تفکر و کودک ، سال سوم، شمارة دوم، پاییز و زمستان ١٣٩١ میدهند.