چکیده:
جامعهی نوین را میتوان جامعهای دانست که منطق رسانه بر آن حاکم است. در هزارهی سوم، رسانه به تمام بخشهای زندگی بشری نفوذ کرده است و به یکی از ابزارهای اصلی برساخت هویت تبدیل شده است. در پژوهش حاضر به بررسی رسانهی مدرن کردی (کانالهای ماهوارهای کردی) و رابطهی آن با هویتیابی قومی کردهای ایران پرداخته میشود. برای نیل به این هدف از روششناسی ترکیبی استفاده شده است. در بخش کمی از ابزار پرسشنامه و در بخش کیفی از تکنیک نشانهشناسی استفاده شده است که از ترکیب آنها به تفسیر یافتهها رسیدهایم. یافتههای پژوهش نشانگر این مسئله میباشد که رابطهی بین میزان و مدت استفاده از کانالهای ماهوارهای کردی و هویت قومی کردهای ایران در تمام ابعاد آن معنادار و مثبت میباشد؛ همچنین، رابطهی بین میزان احساس در حاشیه بودگی و هویت قومی کردهای ایران، مستقیم و مثبت میباشد. کانالهای ماهوارهای کردی، رسانههایی ایدئولوژیک هستند و بازنمایی هویت قومی کردها در این کانالهای ماهوارهای در هماهنگ با منافع حزبی و ایدئولوژیکشان میباشد. به هر حال، سطح بالای مخاطبان این کانالهای ماهوارهای در رشد هویت قومی کردها در ایران تاثیرگذار بوده است.
خلاصه ماشینی:
بر اساس تبیین صورت گرفته از مسئله، میتوان گفت که پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این سؤال میباشد که کانالهای ماهوارهای کردی چه نقشی در برساخت هویت قومی کردهای ایران داشته است و این رسانه به چه طریقی هویت قومی کردهای ایران را بازنمایی 2 میکند؟ پیشینه پژوهش روایتهای مختلف و بعضا متفاوتی در زمینهی موضوع مورد بررسی در ایران و خارج از کشور وجود دارد که بطور خلاصه به مهمترین این روایتها پرداخته میشود.
The Nation in Sky Representation الف) تحقیقات داخلی دو روایت اصلی در ایران در مورد مسئلهی مورد پژوهش وجود دارد: روایت اول روایت کسانی است که معتقدند رسانهی مدرن و رشد ارتباطات جمعی، باعث میشود که گروههای قومی به ابزارهایی که در گذشته برای بازنمایی هویت خود، از آن محروم بودهاند، دست پیدا کنند.
وال بک (1998)، در مطالعهای که در زمینهی دیاسپورای کرد در اروپای غربی انجام داده است بر این مسئله که رشد رسانههای جمعی همچون کانالهای ماهوارهای (Med Tv) و اینترنت باعث ایجاد شبکههای اجتماعی فراملی در میان کردها شده است، تأکید میکند.
خیاطی (2008)، بر این اعتقاد است که رسانههای نوین مانند کانالهای ماهوارهای و اینترنت، برای دیاسپورای کرد در اروپا نقشی کلیدی دارند، نه فقط به این دلیل که باعث ارتباط آنان با کردهای دیگر میشود، بلکه همچنین به خاطر نوعی از هویت مقاومت که در برابر رسانهی مدرن غربی برای آنان فراهم میکند و از استحالهی آنها در فرهنگ غربی جلوگیری میکنند؛ همچنین این رسانهها اجتماعات قومی ذهنی شکل میدهند تا مردم بتوانند ارتباط چهره به چهره داشته باشند؛ البته نوعی از ملاقات جدید و چهرهی جدید (ارتباط چهره به چهرهی فضایی).