چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطۀ بین هویت اجتماعی و تعهد سازمانی با ارتباطات سازمانی در بین کارکنان سازمان ورزش و جوانان استان اصفهان و یزد انجام گرفت. از بین جامعۀ آماری، به روش تصادفی ساده و با رعایت نسبت سهمی، 217 نفر از کارکنان ادارات کل تربیتبدنی هر دو استان برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. نتایج نشان داد یافتهها نشان میدهد که اثر متغیر تعهد عاطفی بر ارتباطات عمودی مثبت و معنادار است. لازم به ذکر است که متغیرهای تعهد هنجاری و هویت اجتماعی بهدلیل آنکه در حضور دو متغیر تعهد عاطفی و مستمر، توان پیشبینی نداشتهاند از معادله بیرون گذاشته شدند. همچنین، اثر متغیر تعهد عاطفی بر ارتباطات افقی نیز مثبت و معنادار میباشد. بعلاوه نتایج نشان داد که اثر متغیر هویت اجتماعی بر ارتباطات افقی مثبت و معنادار است. همچنین نتایج نشان داد نیز بیانگر این است که هویت اجتماعی، اثر مستقیمی بر تعهد سازمانی و ارتباطات افقی دارد. علاوه براین، تأثیر هویت اجتماعی بر ارتباطات عمودی، غیرمستقیم میباشد. شایانذکر است که این مدل از شاخص نکویی برازندگی نسبتا خوبی برخوردار بود.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهمیت نیروی انسانی و نقشی که در سازمان ایفا میکند، توجه به روابط و نگرشهای این عامل ارزشمند از جمله ارتباطات سازمانی<FootNote No="224" Text=" Organizational Communication"/> و تعهد سازمانی<FootNote No="225" Text=" Organization Commitment"/> از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است (شکیبایی، 1386، 7).
مارک ون و همکاران<FootNote No="227" Text=" Mark Van et al"/> (2007) طی پژوهشی با عنوان &quot;تأثیر ارتباطات بر تعهد سازمانی&quot; به این نتیجه دست یافتند که بهلحاظ آماری، رابطۀ معناداری بین این متغیرها وجود دارد.
پژوهشهای انجامشده توسط جولس و کریستوفر<FootNote No="228" Text=" Jules &amp;amp; Christopher"/> (2009) با عنوان &quot;تأثیر ارتباطات سازمانی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی&quot; نیز نشان داد که این سه متغیر دارای رابطۀ معناداری با یکدیگر میباشند و وجود ارتباطات در محیط کاری، تأثیر خوبی بر احساس کارکنان و رضایت شغلی آنها داشته و سبب ایجاد تعهد قویتر نسبت به کار در آنها میشود.
درحقیقت، مسأله اساسی در سازمان ورزش و جوانان این است که مشخص نیست کدامیک از پیشبینهای نگرشی ارتباطات سازمانی دارای تأثیرات قویتری هستند و نیز اینکه آیا میتوان مدلی را فرض نمود که با شکلگیری هویت اجتماعی کارکنان و تعهد سازمانی آنها در دو سطح عمودی و افقی از آنها تاثیر پذیرد؟ شایانذکر است که تاکنون در ایران و در سازمان ورزش و جوانان، روابط بین هویت اجتماعی و تعهد سازمانی با ارتباطات سازمانی بررسی نشده است و این مهمترین ضرورت انجام پژوهش حاضر میباشد؛ ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین هویت اجتماعی و تعهد سازمانی با ارتباطات سازمانی انجام گرفت و بهمنظور آزمون نظریة روابط علی فرضی بین متغیرهایی که با هم همبستگی دارند از مدل معادلۀ ساختاری استفاده شد.