چکیده:
دراین پژوهش ارتباط بین تمرکز بر مشتری و عملکرد شرکت با سه معیار مالی (بازده دارایی ها)، اقتصادی (ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده) و عملیاتی (نسبت گردش موجودی ها) مورد بررسی قرار گرفته است. تمرکز مشتری به عنوان عاملی برای کاهش هزینه های فروش، عمومی از جمله هزینه های جذب مشتری جدید و بهبود عملکرد شرکت تعریف گردیده است. برای این منظور مدل رگرسیون چند متغیره، برای داده های ترکیبی برآورده شده است. داده های مورد نظر از 104 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با بازده مثبت و منفی طی سال های 1393-1386 جمع آوری شده است. نتایج پژوهش رابطه معنادار و منفی تمرکز بر مشتری با معیار بازده داراییها و عدم وجود رابطه معنادار بین تمرکز بر مشتری با معیار ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده و معیار نسبت گردش موجودی ها را نشان می دهد.
خلاصه ماشینی:
ir چکیده دراین پژوهش ارتباط بین تمرکز بر مشتری و عملکرد شرکت با سه معیار مالی (بازده دارایی ها)، اقتصادی (ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده) و عملیاتی (نسبت گردش موجودی ها) مورد بررسی قرار گرفته است.
این پژوهش به دنبال این سؤال است که آیا بین تمرکز بر مشتری و شاخصهای عملکرد مالی، عملکرد اقتصادی و عملکرد عملیاتی، در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معناداری وجود دارد یاخیر؟ 2- مبانی نظری و مروری بر پیشینه پژوهش شرکتهای امروزی درک کردهاند که مشتریان مهمترین دارایی آنها هستند و روابط با مشتریان را به عنوان یک تعامل دو جانبه سودآور به عنوان فرصتهایی که نیاز به مدیریت دارند در نظر میگیرند.
نتایج پژوهش وی بیانگر آن است که رابطه مثبت معنادار و قابل توجه بین تمرکز مشتری و معیارهای ارزیابی عملکرد مالی از قبیل نرخ بازده دارایی، نرخ بازده حقوق صاحبان سهام، تعداد دفعات گردش دارایی، حاشیه سود ویژه، حاشیه سود عملیاتی و ...
کردستانی و عبدالاحد عباشی(1393) در پژوهش با عنوان تمرکز بر مشتری و عملکرد مالی در بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار با بازده مثبت به ارزیابی رابطه تمرکز بر مشتری وعملکرد مالی شرکت با دو دیدگاه بازده داراییها و بازده حقوق صاحبان سهام و دوره گردش موجودی پرداختهاند.
جدول 5- خلاصه نتایج آزمون مدل- متغیر وابسته نسبت گردش موجودیها رجوع شود به تصویر صفحه 6- نتیجهگیری و بحث هدف این پژوهش، بررسی ارتباط بین تمرکز بر مشتری و عملکرد شرکت در بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار با بازده مثبت و منفی طی سال های 1393-1386می باشد.
Customer-base Concentration: Implications for firm performance and Capital Markets, The Accounting Review, 87 (2), 363-392.