چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر روش های آموزشی مباحثه گروهی،پرسش و پاسخ،نمایش علمی و سخنرانی بر انگیزه پیشرفت دانشجویان بود.جامعه آماری این پژوهش همه دانشجویان مراکز تربیت معلم استان البرز بودند.در یک طرح نیمه آزمایشی 270 دانشجو به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب انتخاب ودرچهار گروه جایگزین شدند.د انشجویان نمونه تحقیق پس از قرارگرفتن در گروه های چهارگانه روش تدریس (مباحثه گروهی، پرسش و پاسخ،نمایش علمی و سخنرانی )به مدت یک ترم تحصیلی درس مشترکی(روانشناسی تربیتی)را با روش های تدریس اختصاصی گروه خود گذراندند.در خاتمه ترم انگیزه پیشرفت گروه ها بوسیله پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس(1970) و با در نظر گرفتن چهارمولفه اصلی انگیزه پیشرفت هرمنس یعنی اعتماد به نفس،پشتکار،آینده نگری وسخت کوشی، اندازه گیری شد.برای تحلیل داده ها ازروش آماری تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا)،تحلیل واریانس یک راهه (آنوا) وآزمون تعقیبی توکی استفاده شد. یافته هانشان دادکه میزان انگیزه پیشرفت دانشجویان باتوجه به روش های مختلف تدریس (مباحثه گروهی ،پرسش وپاسخ،نمایش علمی وسخنرانی) متفاوت است. همچنین نتایج تحلیل ها نشان داد دانشجویانی که باروش مباحثه گروهی آموزش می بینند انگیزه پیشرفت بیشتری ازخود نشان می دهند.بر همین اساس به ترتیب روش های نمایش علمی،پرسش وپاسخ بر انگیزه پیشرفت دانشجویان تاثیر گذاربودند بنابراین دانشجویانی که با شیوه های نوین آموزش می بینند به انگیزه پیشرفت بیشتری دست میابند.
خلاصه ماشینی:
یافته ها نشان دادکه میزان انگیزه پیشرفت دانشجویان باتوجه به روش های مختلف تدریس (مباحثه گروهی، پرسش و پاسخ ، نمایش علمی و سخنرانی) متفاوت است .
به طور خلاصه ، پژوهش ها نشان داده است که آموزش با شیوه نوین و فعال و با استفاده از گروه های مباحثه و مشارکتی پیشرفت تحصیلی فراگیران را بهبود میبخشد (کرمی، محمدزاده قصر و افشاری (١٣٩١)، یزدیان پور، یوسفی و حقانی (١٣٨٩)، یاریاری، کدیور و میرزاخانی (١٣٨٨)، الکساندر و ونووک ٣ (٢٠١٢)، افندی و زاناتون ٤ (٢٠٠٧)، فیشر و شاچر 5 (٢٠٠٤)، جیلیس (٢٠٠٣)، گوکورت ، دوندارت ، سویلو و اکگون ٦ (٢٠١٢)، سروت ، کوبرا و ایسرا٧ (٢٠١٣)، زاهارا و انووار٨ (٢٠١٠)، یانگ ٩ (٢٠٠٥) و افزون بر آن این روش باعث افزایش انگیزه پیشرفت میشود (استوار، غلامیآزاد و مصرآبادی، ١٣٩١؛ الکساندر و ونووک، ٢٠١٢؛ فیشر و شاچر، ٢٠٠٤؛ نیکلز١٠، ٢٠٠٢؛ سروت ، کوبرا و ایسرا، ٢٠١٣؛ زاهارا و انووار، ٢٠١٠؛ وینستون ١١، ٢٠٠٢).
فرضیه اصلی: انگیزه پیشرفت دانشجویان با توجه به روش های تدریس (سخنرانی ، پرسش شفاهی، نمایش علمی و مباحثه و مشارکت گروهی) متفاوت است .
لذا استفاده از آزمون تعقیبی توکی نشان خواهد داد که کدام روش های تدریس ، انگیزه پیشرفت دانشجویان را بیشتر افزایش داده اند.
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی روش های آموزشی مباحثه و مشارکت گروهی، پرسش و پاسخ ، نمایش علمی و سنتی (سخنرانی) بر انگیزه پیشرفت دانشجویان انجام شد.
Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3(1), 35-39.
The Effect of Cooperative Learning on Student Achievement and Motivation In a High School Geometry Class Contemporary.