چکیده:
هدف پژوهش حاضر، مقایسهی میزان اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی رایگلوث و گانیه با همدیگر و با روش مرسوم در یادگیری درس حرفه وفن سوم راهنمائی بود. برای رسیدن به این هدف از روش شبهآزمایشی و از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه این پژوهش تمامی دانشآموزان سوم راهنمائی پسر شهرستان قدس و نمونه آن 59 نفر از این جامعه بود که از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و در سه گروه گواه، گروه الگوی طراحی آموزشی گانیه و گروه الگوی طراحی آموزشی رایگلوث قرار گرفتند. برای هر سه گروه پیشآزمون، پسآزمون و آزمون یادداری اجرا شد. برای تحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی، شاخصهایی نظیر میانگین و انحراف استاندارد نمرات، محاسبه شد و در بخش آمار استتنباطی و برای بررسی فرضیه پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس بهره گرفته شد. نتایج بهدست آمده نشان داد که تفاوت بین گروههای آموزش مرسوم و الگوهای طراحی آموزشی رایگلوث و گانیه در سطح معناداری 95درصد معنادار میباشد ولی بین الگوهای طراحی آموزشی گانیه و رایگلوث تفاوت معناداری مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به نتایج بدست آمده از جدول (١٠١>p ، ٢=df ، / / ٩٥٧=f) نشان داده میشود که زمانی که اثر پیش آزمون از روی نتایج یادگیری حذف شود، تفاوت بین گروه های آموزش مرسوم و الگوهای طراحی آموزشی رایگلوث و گانیه در سطح معناداری ٩٩% درصد اطمینان معنادار میباشد.
با توجه به نتایج بدست آمده از جدول (١٠١>p، ٢=df، ٩٥٧=f) نشان داده میشود که زمانی که اثر پیش آزمون از روی نتایج یادداری حذف شود، تفاوت بین گروه های آموزش مرسوم و و الگوهای طراحی آموزشی رایگلوث و گانیه در سطح معناداری ٩٩% درصد اطمینان معنادار میباشد.
The Effects of Using Reigeluth's Elaboration Theory Versus Gagne's Heirarchical Approach and the Random Order for Sequencing Instruction on Remember and Application Levels Learning.
A Case Study About Using Instructional Design Models In Science Education.
The effect of varied elaboration sterategies in complementing visualized instruction and prior knowledge in a hypertext environment on student achievement of different educational objective.
The application of Elaboration theory of instruction to Japanese language education .
The Turkish Online Journal of Educational Technology – January 2010, volume 9 Issue 1 Lynda A.
Turkish / Online Journal of Distance Education, Volum : 11, Number: 3, Article 11 Mullins, Kimberli.
M. Reigeluth (Ed), Instructional design theories and models: An overview of their current status.
M. Reigeluth (Ed), Instructional design theories and models: An overview of their current status.