چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر هوش موفق بر بازدههای شناختی و عاطفی یادگیری صورت گرفته است. 112 نفر از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان اردبیل به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای برای انجام پژوهش انتخاب شدند. این پژوهش مبتنی بر یک طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروههای معادل بود. دادهها از طریق دو آزمون عملکرد تحصیلی محققساخته و پرسشنامه سنجش نگرش به دانشگاه مککوچ و سیگل(2003)، که هر دو دارای روایی و پایایی قابل قبولی بودند، گردآوری و با روش تحلیل کواریانسچندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد آموزش هوشموفق بر درک، مهارت تحلیل، مهارت خلاق، مهارت عملی، ادراک خودتحصیلی، و نگرش به استاد و کلاس (05/0>P) تاثیر معنیداری دارد. اما بر یادداری، نگرش به دانشگاه، انگیزش/خودنظمدهی و ارزشگذاری هدفها تاثیر معنیداری ندارد. از یافتههای تحقیق میتوان در آموزش و تربیت دانشجومعلمان استفاده نمود. پیشنهاد می شود از این روش به عنوان یک روش یاددهی-یادگیری مؤثر در تعمیق یادگیری دانشجو یان و بهبود مهارتهای شناختی و عاطفه تحصیلی آنان استفاده نمود و آن را در استانداردهای آموزشی دانشجو معلمان در نظر گرفت.
خلاصه ماشینی:
(2005 نظریه هوش موفق در برخی زمینه ها و موضوعات درسی مثل روانشناسی (استرنبرگ و همکاران ،١٩٩٦؛استرنبرگ ، تورف ٢، و گریگورنکو،١٩٩٨ الف )، خواندن (استرنبرگ ، گریگورنکو٣، و جاروین ٤، ٢٠٠٠؛ راقبیان ، اخوان تفتی و حجازی، ١٣٩١)، مطالعات اجتماعی (استرنبرگ ، تورف ، و گریگورنکو، ١٩٩٨ب )، تفکر انتقادی و خودکارآمدی (نگهبان سلامی، ١٣٩٢)، بهبود تواناییهای تحلیلی، عملی و خلاقانه کودکان دبستانی (الجوقیمن و ایوب ، ٢٠١٢)، بهبود تواناییهای تحلیلی، عملی و خلاقانه دختران تیزهوش (آقابابایی، ملک پور، کجباف و عابدی، ١٣٩٤) مورد بررسی قرار گرفته است .
بر این اساس تحقیق حاضر در پی پاسخگویی به این سئوال است که آیا برنامه آموزشی مبتنی بر هوش موفق بر بازده های شناختی و عاطفی یادگیری دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در درس روانشناسی تربیتی تاثیر دارد؟ روش پژوهش این پژوهش از نوع شبه آزمایشی، و طرح پژوهش مورد استفاده نیز طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه های معادل بود.
میانگین و انحراف معیار خرده مقیاس های بازده های شناختی و عاطفی یادگیری در پیش آزمون و پس آزمون گروه های مطالعه گروه آزمایش گروه کنترل پیش آزمون پس آزمون پیش آزمون پس آزمون متغیرها M SD M SD M SD M SD یادداری ٨/٠٦ ١/٣٣ ٧/٩٦ ١/٧١ ٧/٧٥ ١/٥٧ ٧/٤٩ ١/٥٧ درک ٥/٨٢ ١/٩١ ٦/٧٨ ١/٤٣ ٥/١٥ ١/٦٦ ٥/٥٤ ١/٦٩ مهارت تحلیل ٦/٦١ ٢/٢٤ ٦/٠٤ ١/٩٧ ٧/٣٨ ٢/١٠ ٦/٩٧ ٢/١٥ مهارت خلاق ٥/٢٩ ١/٦٤ ٦/٨٨ ١/٥٣ ٥/٠٠ ١/٩٦ ٥/٢٨ ١/٩٢ مهارت عملی ٦/٣٩ ٢/٥٧ ١٠/٢٢ ٢/٣٧ ٦/٨٧ ٢/٦٣ ٦/٨٨ ١/٩٤ ادراک خود تحصیلی ٤/٣٥ ١/٢٥ ٥/٤٧ ١/٢٧ ٣/٠١ ١/٢٧ ٣/٩٨ ١/٤١ نگرش به استاد و 1/36 3/89 1/24 2/65 1/28 5/55 1/40 4/42 کلاس نگرش به دانشگاه ٣/٨٦ ١/٤٩ ٤/٦٢ ١/٥٨ ٢/٧٢ ١/٣٤ ٤/٠٢ ١/٤٧ ارزش گذاری هدفها ٣/٤٠ ١/٥٧ ٤/٤٠ ١/٥٨ ٢/٩٣ ١/٥٨ ٣/٩١ ١/٦١ انگیزش /خودنظم 1/23 3/99 1/08 2/99 1/23 4/60 1/04 3/68 دهی فرضیه اول تحقیق عبارت بود از: برنامه آموزشی مبتنی بر هوش موفق تاثیر مثبتی بر بازده های شناختی یادگیری دارد.