چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شناختی ارتقاء امید برکاهش میزان قربانی شدن دانش آموزان دختر قربانی قلدری مدارس دوره دوم متوسطه شهر سنندج بود که در سالتحصیلی 93-92مشغول بهتحصیل بودند. تحقیق حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواهاست. بدین منظوربا روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی 30 نفر انتخاب و بهعنوان نمونه منظور گردیدند.سپس نمونه تحقیق به صورت تصادفی در2 گروه 15 نفری(یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند. گروهآزمایشیطی 8 جلسه90دقیقهای و درمدت 8 هفته متوالی تحت آموزش شناختی ارتقاء امید قرار گرفت، درحالیکه گروهگواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. جلسات مداخله، براساس الگویی بود که لوپز و اسنایدر درسال(2003) ارائه نمودندو از مقیاسایرانی قربانی قلدری بهعنوان ابزار جمع آوری داده های پژوهش استفاده گردید.دادههای بدست آمده با استفاده روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج حاصل نشان داد که این کاربندیتوانسته است بهعنوان مداخلهای موثر موجب کاهش قربانی شدن دانشآموزان شود. با توجه به یافته حاضر پیشنهاد می شود برنامه آموزش شناختی ارتقاء امید به عنوان بخشی از برنامههای آموزش ضمن خدمت مشاوران مدارس و سایر عوامل مدرسه در جهت ارتقای سطح توانمندی های دانشآموزان قربانی قلدری استفاده گردد.
خلاصه ماشینی:
com"/> تاریخ وصول : ١٣٩٣/١٠/٢٥ تاریخ پذیرش : ١٣٩٤/٢/١٤ چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شناختی ارتقاء امید بر کاهش میزان قربانی شدن دانش آموزان دختر قربانی قلدری مدارس دوره دوم متوسطه شهر سنندج بود که در سال تحصیلی ٩٣-٩٢مشغول به تحصیل بودند.
در همین راستا رویکرد شناختی آموزش ارتقاء امید اسنایدر١ که رویکردی جدید در روان شناسی مثبت نگر محسوب شده ، با تمرکز بر هدف گزینی فرد برای مشکلات زندگی و تعیین گذرگاه هایی برای رسیدن به اهداف و مقابله با چالش های زندگی میتواند باعث تبدیل احساس درماندگی فرد به امیدواری، بالارفتن عزت نفس و خودکارآمدی، احساس خود ارزشمندی (اسنایدر ٢٠٠٩) افزایش معنادار شجاعت و جسارت افراد (نامداری و همکاران ، ١٣٨٨) برانگیختن فرد برای ایجاد رفتارهای انطباقی و مدیریت کردن و تغییر مشکلات خود در محیط (استفن و اسمیت ٢، ٢٠١٣) و در نهایت عملکرد روان شناختی بهتر در روابط بین فردی (اسنایدر، ٢٠٠٢؛ به نقل از دیو و کینگ ، 3 ٢٠١٢) شود.
Alarcon, Bowling & Khazon این سوال است که آیا آموزش شناختی ارتقاء امید در کاهش میزان قربانی شدن دانش آموزان دختر قربانی قلدری اثربخش است ؟ روش پژوهش با توجه به این که هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شناختی ارتقاء امید بر میزان قربانی شدن دانش آموزان است روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه گواه است .
بحث و نتیجه گیری هدف اصلی این تحقیق ، بررسی تأثیر آموزش شناختی ارتقاء امید بر قربانی شدن دانش آموزان بودکه نتایج نشان داد این کاربندی توانسته است به عنوان مداخله ای موثر موجب کاهش آن گردد.