چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی نقش اخلاق تحصیلی در رابطه عدالت و بیعدالتی آموزشی با فریبکاری تحصیلی به مرحله اجرا درآمد. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان تشکیل دادند. از میان آنها 357 نفر به شیوهی نمونهگیری سهلالوصول برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای اخلاق تحصیلی، عدالت و بیعدالتی آموزشی و فریبکاری تحصیلی از گلپرور (1389 الف و ب) بودند. دادههای حاصل از پرسشنامههای پژوهش با استفاده از مدلسازی معادله ساختاری (SEM) مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین عدالت آموزشی و اخلاق تحصیلی با فریبکاری تحصیلی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. نتایج مدل سازی معادله ساختاری نشان داد که در مدل فریبکاری تحصیلی، عدالت آموزشی با اخلاق تحصیلی دارای رابطه مثبت و معنادار، اخلاق تحصیلی با فریبکاری تحصیلی دارای رابطه منفی و معنادار و بیعدالتی آموزشی نیز با فریبکاری تحصیلی دارای رابطه مثبت و معنادار میباشد (01/0p
خلاصه ماشینی:
Chudzicka-Czupała, Lupina-Wegener, Borter & Hapon تقلب در امتحانات ، ارائه دسترنج دیگران به عنوان کار خود، فریب دادن اساتید و معلمان در ارزیابی و مواردی مشابه با این موارد را میتوان برشمرد (فینن و فرون ١، ٢٠٠٤؛ گل پرور، ١٣٨٩ب ).
Hollist, Hughes & Schaible شواهد پژوهشی دیگری نیز حاکی از پیوند بین اخلاق تحصیلی با فریبکاری تحصیلی است .
این اهمیت داشتن ارزش های اخلاقی، ابتدا به ساکن سطح اخلاق تحصیلی دانشجویان را تقویت میکند و سپس اخلاق تحصیلی تقویت شده در اثر عدالت آموزشی، زمینه را برای تقویت رفتارهای مدنی ـ تحصیلی به عنوان رفتارهایی با بنیان های اخلاقی و ارزشی (گل پرور، ١٣٨٩ الف ) فراهم ساخته و به دنبال آن بستر برای تضعیف فریبکاری تحصیلی فراهم میشود.
بنابراین هدف اصلی این پژوهش آزمودن برازش مدل ارائه شده در شکل ١ با داده های حاصل از پژوهش است ، تا از آن طریق زمینه بسط و گسترش دانش کنونی در باب نقش های عدالت و بیعدالتی آموزشی همراه با اخلاق تحصیلی برای فریبکاری تحصیلی فراهم آید.
میانگین ، انحراف معیار و همبستگی درونی بین متغیرهای پژوهش ( به تصویر صفحه مراجعه شود)چنان که در جدول ١ مشاهده میشود، بین عدالت آموزشی با بیعدالتی آموزشی (٠٤٣-=r، ٠٠١<p) رابطه منفی و معنادار، ولی با اخلاق تحصیلی (٠٣١=r، ٠٠١<p) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
بین بیعدالتی آموزشی با فریبکاری تحصیلی (٠١٨=r، ٠٠١<p) رابطه مثبت و معنادار، ولی با اخلاق تحصیلی (٠١٨-=r، ٠٠١<p) رابطه منفی و معنادار وجود دارد.