چکیده:
پژوهش حاضر با شناخت تأثیر آموزش موسیقی به روش ارف بر تواناییهوشی کودکان پیشدبستان انجام شد. با استفاده از روش نمونهبرداری در دسترس، 30 کودک 5 ساله (16 پسر، 14 دختر) انتخاب شدند و در دو گروه مداخله و گواه مورد بررسی قرار گرفتند. به اعضای گروه مداخله به مدت 6 ماه، هفتهای یک جلسه دو ساعته، موسیق آموزش داده شد. سپس در هر دو گروه مقیاس هوش وکسلر برای کودکان پیشدبستانی و دبستانی (1967، اقتباس از رضویه، 1384) اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش موسیقی بهطورمعناداری بهرههوشکلامی و غیرکلامی کودکان را افزایش داد. در نهایت، تأثیر آموزش موسیقی بر تواناییهوشی کودکان پیشدبستان مورد بحث قرار گرفت.پژوهش حاضر با شناخت تأثیر آموزش موسیقی به روش ارف بر تواناییهوشی کودکان پیشدبستان انجام شد. با استفاده از روش نمونهبرداری در دسترس، 30 کودک 5 ساله (16 پسر، 14 دختر) انتخاب شدند و در دو گروه مداخله و گواه مورد بررسی قرار گرفتند. به اعضای گروه مداخله به مدت 6 ماه، هفتهای یک جلسه دو ساعته، موسیق آموزش داده شد. سپس در هر دو گروه مقیاس هوش وکسلر برای کودکان پیشدبستانی و دبستانی (1967، اقتباس از رضویه، 1384) اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش موسیقی بهطورمعناداری بهرههوشکلامی و غیرکلامی کودکان را افزایش داد. در نهایت، تأثیر آموزش موسیقی بر تواناییهوشی کودکان پیشدبستان مورد بحث قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
تاثیر مثبت آموزش موسیقی بر جنبه های گوناگون هوش و یادگیری در کودکان از جمله بر تحول شناختی (وارگس ، ٢٠١٥؛ شلنبرگ ، ٢٠١١ الف ، ٢٠١١ ب ، ٢٠٠٦، ٢٠٠٤ ؛ نویل و همکاران ، ٢٠٠٨؛ دسپوزیتو، ٢٠٠٨؛ بیلهارتز، برون و السون ، ٢٠٠٠)، بر حافظه (جورج و کوخ ، ٢٠١١؛ جکوبسون ، لویکوی، کیلگور و استویز، ٢٠٠٨؛ هو، چین و چان ، ٢٠٠٣)، بر توانایی خواندن (مورنو، ٢٠٠٩؛ باتزلاف ، ٢٠٠٠)، بر یادگیری مهارت های پایه ریاضی ١کودکان (قاسم تبار، مفیدی، زاده محمدی و قاسم تبار،١٣٩٠)، بر پیشرفت تحصیلی (هاجز و اکانل ٢٠٠٥)، بر هوش موسیقایی (تمرمن ، ٢٠٠٠)، و هوش فضایی-زمانی ٢ (راشر، شاو، لوین ، رایت ، دنیس و نیوکامب ، ١٩٩٧)، توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب ساخته است و موجب شده است تعداد مطالعات انجام شده در این زمینه رشد چشمگیری داشته باشد.
دسته اول شامل پژوهش هایی میشود که در آن ها سعی شده است تا در شرایط کاملا کنترل شده و در قالب طرح های آزمایشی مانند پیش آزمون -پس آزمون با گروه کنترل رابطه علت و معلولی بین موسیقی و هوش را مورد بررسی قرار دهند (برای مثال شلنبرگ ، ٢٠١١ ب و ٢٠٠٤؛ مورنو، بایلستاگ ، براک و شلنبرگ ، ٢٠١١).
The effect of early music training on child cognitive development.
Musical training shape structural brain development.
Musical training and Language –related brain electrical activity in children.
Short-term music training enhances verbal intelligence and executive function.
Effect of music training on brain and cognitive development in under-privileged 3- to 5-year-old children: preliminary results.