چکیده:
موضوع ماهیت متون دساتیری از دیر باز برای پژوهشگران علوم انسانی مطرح بوده است. آنچه تا کنون کمتر مورد توجه قرار گرفته موضوع دیدگاههای آذرکیوانیان در زمینة تاریخ ایران و روایت دساتیری از تاریخ ایران باستان و تاثیر آن بر تاریخنگاری عصر قاجار بوده است. مسالهای که پرسش اصلی این پژوهش بر آن استوار است. پرسش اصلی این پژوهش آن است که مورخان عصر قاجار چه واکنشی در برابر روایت دساتیری از تاریخ ایران باستان انجام دادند؟ فرضیه این پژوهش آن است که مورخان عصر قاجار با وجود پذیرش روایت دساتیری از تاریخ باستان سرانجام به نقد و رد آن پرداختند. در این پژوهش کوشش شده است که در آغاز با استناد با متون دساتیری بهطور ویژه دیدگاههای آذرکیوانیان در زمینة تاریخنگاری بررسی شود و سپس تاثیر این دیدگاهها بر روایت تاریخنگاری دورة قاجار از تاریخ ایران باستان و نوع برخورد و تاثیرپذیری هر یک از مورخان این دوره از این متون از دورة فتحعلیشاه تا پیش از دورة مشروطه مورد بررسی قرار گیرد. وازگان کلیدی: دورة قاجار، آذر کیوانیان، متون دساتیری، محمدتقیخان سپهر، رضاقلیخان هدایت، جلالالدینمیرزای قاجار، میرزا آقاخان کرمانی
خلاصه ماشینی:
com در این پژوهش کوشش شده است که در آغاز با استناد با متون دسـاتیری به طور ویژه دیدگاه های آذرکیوانیان در زمینۀ تاریخ نگاری بررسی شـود و سپس تأثیر این دیدگاه ها بـر روایـت تـاریخ نگـاری دورة قاجـار از تـاریخ ایران باستان و نوع برخورد و تأثیرپذیری هریک از مورخـان ایـن دوره از این متون از دورة فتحعلی شاه تا پیش از دورة مشروطه مورد بررسـی قـرار گیرد.
واژگــان کلیــدی : دورة قاجــار، آذر کیوانیــان ، متــون دســاتیری ، محمدتقی خان سپهر، رضاقلی خـان هـدایت ، جـلال الـدین میـرزای قاجـار، میرزا آقاخان کرمانی مقدمه در تاریخ نگاری دورة اسلامی شناخت و آگاهی اندک و در عین حـال مشخصـی از تـاریخ ایران باستان ارائه شده است .
در ایـن پـژوهش کوشـش شـده است در آغاز با استناد به متون دساتیری به طـور ویـژه دیـدگاه هـای آذرکیوانیـان در زمینـۀ تاریخ نگاری بررسی شود و سپس تأثیر این دیدگاه ها بر روایت تاریخ نگاری دورة قاجـار از تاریخ ایران باستان و نوع برخـورد و تأثیرپـذیری هریـک از مورخـان دوره از ایـن متـون از دورة فتحعلی شاه تا دورة مشروطه مورد بررسی قرار گیرد.
در دورة محمدشاه و آغاز عصر ناصرالدین شاه هـم زمـان بـا رویـدادهایی کـه نزدیـک بـود با این حال روایت دساتیری تا مدت ها مورد توجه مورخان نبود تا آنکـه سـرجان مـالکم تاریخ نگاری ایران را دگرگون کند، تاریخ نگاری کهن نیز تا حدودی بر همان رونـد بـه راه برای نخستین بار از این متون در اثر خویش بهره گرفت .