چکیده:
دنیای نوین در ایجاد پیشرفت های علمی و تامین رفاه نسبی آدمی موفـق بـوده و آنچـه نتوانسـته انجـام دهـد، پیشبرد اخلاق بشر است . با توجه به خلاهای باطنی و اخلاقی در جوامع امـروزی و نیـز دل مشـغولی همیشـگی بشریت به معنای زندگی، طرح معنویت یکی از مهم ترین موضوعاتی است که امروزه بـرای ایجـاد پیونـد میـان ارزش های دنیای سنتی و دنیای نوین در حوزه های مختلف مورد توجه قرار گرفته است . سازمان ها به عنوان وجه غالب جوامع امروز، یکی از گسترده ترین حوزه های شکل گیری و توسـعه سـرمایه معنـوی هسـتند. بـرای آنکـه سرمایه معنوی در محیط کار نظام جمهوری اسلامی ایران عملیاتی و قابل بهره برداری شود، باید هوش معنـوی کارکنان با توجه به آموزه های دین مبین اسلام بررسی شود؛ از ایـن رو، در ایـن مقــاله بـا تکیـه بـر مطالعـات کتابخانه ای و با روش توصیفی و تحلیلی ، ضمن تشریح مفهوم «هوش معنوی» و «سرمایه معنوی»، شاخص ها و مولفه های هوش معنوی شامل : «خودآگاهی، خودانگیختگی، ارزش محوری و چشم انـدازمحوری، کـل نگـری، دگرخواهی، استقبال از تفاوت ها، استقلال رای، تواضع و فروتنی، تمایل به طرح چراهای بنیادی، توانـایی تغییـر چارچوب های ذهنی، استفاده مثبت از مشکلات و چالش ها و احساس رسالت » با تفحص در نهج البلاغه و تامـل در کلام مولای متقیان حضـرت علی (ع )، استخراج و تحلیل گردید. در نهایـت ، بـه بــرخی راهبـــردها بـرای بهره برداری موثر از هوش معنوی از منظر اسلام و نهج البلاغه پرداخته شده است .
خلاصه ماشینی:
"بـرای آنکـه سرمایه معنوی در محیط کار نظام جمهوری اسلامی ایران عملیاتی و قابل بهره برداری شود، باید هوش معنـوی کارکنان با توجه به آموزه های دین مبین اسلام بررسی شود؛ از ایـن رو، در ایـن مقــاله بـا تکیـه بـر مطالعـات کتابخانه ای و با روش توصیفی و تحلیلی ، ضمن تشریح مفهوم «هوش معنوی» و «سرمایه معنوی»، شاخص ها و مؤلفه های هوش معنوی شامل : «خودآگاهی، خودانگیختگی، ارزش محوری و چشم انـدازمحوری، کـل نگـری، دگرخواهی، استقبال از تفاوت ها، استقلال رأی، تواضع و فروتنی، تمایل به طرح چراهای بنیادی، توانـایی تغییـر چارچوب های ذهنی، استفاده مثبت از مشکلات و چالش ها و احساس رسالت » با تفحص در نهج البلاغه و تأمـل در کلام مولای متقیان حضـرت علی (ع )، استخراج و تحلیل گردید.
٤. روش شناسی در این مطالعه از روش تحقیق توصیفی تحلیلی استفاده شده اسـت و بـرای دسـتیابی بـه هـدف تحقیـق ، اطلاعات مورد نیاز پس از مراجعه به محتوای منابع و مآخذ مرتبط با موضوع تحقیق که در قالب : مجموعه نفیس نهج البلاغه ، کتاب ها، پایان نامه ها و مقالات علمی انتشاریافته و به نوعی در دسترس بوده اند بـا روش سندکاوی فیش برداری شده و سپس مؤلفه های هوش معنوی استخراج و تبیین شده است .
نتیجه گیری یافته های مطالعه بیانگر آن است که مؤلفه ها و ابعاد مطرح شده برای هوش معنوی که اهم آنها عبارت انـد از: خودآگاهی، خودانگیختگی، ارزش محـوری و چشـم انـدازمحوری، کـل نگـری، دگرخـواهی، اسـتقبال از تفاوت ها، استقلال رأی، تواضع و فروتنی، تمایل به طرح چراهای بنیـادی، توانـایی تغییـر چـارچوب هـای ذهنی، استفاده مثبت از مشکلات و چالش هـا و احسـاس رسـالت ، عمومـا در بطـن سـخنان ، توصـیه هـا، 1."