چکیده:
هدف : هدف پژوهش حاضر شناسایی نیازهای اطلاعاتی مدیران مسئول نشریات ایران است . روش شناسی پژوهش : در این پژوهش از روش پیمایشی توصیفی استفاده شده است . جامعه مورد مطالعه شامل ١٩٩٧ مدیر مسئول بود که توسط نمونه گیری تصادفی نظام مند ٢١٤ نفر انتخاب شدند. ابزار استفاده شده در این پژوهش ، پرسشنامه محقق ساخته با پایایی ٨٩% است . به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (که در آن از فراوانی، درصد فراوانی، میانگین ، انحراف میانگین و واریانس ) با کمک نرم افزار spss استفاده شده است . یافته ها: بیشترین نیاز مدیران مسئول نشریات ایران به ترتیب منابع اطلاعاتی جهت آموزش و پژوهش در اولویت اول با ٥٦ نفر (٣٣/٣٧ درصد)، جهت افزایش دانش حرفه ای در اولویت دوم با ٥٠ نفر (٣٣/٣٣ درصد)، جهت افزایش دانش شخصی در اولویت سوم با ٥٥ نفر (٦/٣٦ درصد) است . پایگاه اطلاعاتی "Fox news" پرکاربردترین منبع اطلاعاتی به حساب میآید. میزان آشنایی مدیران ، با شیوه های جستجو در اینترنت و پایگاه های اطلاعاتی زیاد است . اهمیت کتابخانه در رفع نیازهای اطلاعاتی جامعه مورد بررسی در حد متوسط و با میانگین (٣/١٣ درصد) است . نتیجه گیری: مشخص شد که اینترنت اولین وسیله کسب اطلاعات برای مدیران مسئول نشریات است و استفاده از نظر خوانندگان در درجه بعدی قرار دارد. هدف مدیران نشریات ایران از جستجوی اطلاعات بیش از سایر اهداف به علاقه آنها برای به روزکردن اطلاعات شان مرتبط است که (٣٧/٣٣) درصد است . همچنین میزان استفاده آنها از پست الکترونیکی بیش از٣٤ % است .
خلاصه ماشینی:
ترکیان تبار (١٣٨٧) در پژوهشی با عنوان "بررسی نیازهای اطلاعاتی اعضاء هیات علمی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی" به این نتیجه رسید که در رابطه با استفاده از کانال های رسمی و غیررسمی نیز، کانال های رسمی سهم بیشتری در تامین اطلاعات جامعه مورد مطالعه داشته اند.
رضوانی و اسلامی (١٣٩١) در پژوهشی با عنوان "بررسی نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران و نقش کتابخانه در تامین این نیازها"، استفاده از اینترنت و منابع الکترونیک به عنوان منبع مهم در رفع نیاز اطلاعاتی بیان شده که نیازمند توجه به زیر ساخت ها و خرید منابع الکترونیک است .
زمینه های نیاز به منابع اطلاعاتی به ترتیب اولویت (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که جدول ٥ نشان میدهد بیشترین درصد نیاز به منابع اطلاعاتی در اولویت اول مربوط است به زمینه آموزش و پژوهش با ٥٦ مورد معادل ٣٩/٢% و کمترین مربوط است به کسب اطلاع در مورد نشریات دیگر با ١٢ مورد معادل ٨/٤ درصد.
بر اساس یافته های پرسش دوم میتوان گفت که ، اینترنت با ٤/١١ بیشترین درصد میانگین جهت استفاده مدیران مسئول نشریات ایران را به خود اختصاص داده است و کمترین درصد میانگین به اکسترانت که ١/٥١ درصد را شامل میشود اختصاص پیدا کرد.
مشایی (١٣٨٥) در تحقیقی که با عنوان "نیازهای اطلاعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به منظور بهینه سازی مجموعه کتابخانه مرکزی دانشگاه " انجام داده معتقد است که منبع اطلاعاتی مورد نیاز اعضای هیات علمی، بیشتر از طریق کتابخانه تهیه میشود، اما Selong Edem (١٩٩٣)، در تحقیق خود مشخص کرد که بیش از نیمی از روزنامه نگاران از کتابخانه و منابع آرشیوی استفاده نمیکنند.