چکیده:
پژوهش حاضر از منظری درون تعلیم و تربیتی ، موضوع جهانی شدن و بومی ماندن برنامه درسی را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. نگاه درون تعلیم و تربیتی در صدد پاسخ با این پرسش است که آیا می توان به طور مستقل از برنامه های درسی جهانی ، مانند اقتصاد جهانی ، سخن گفت ؟ این پرسش با تمسک به نظریه کثرت شناختی ، پاسخ داده شده است و این پاسخ از این حقیقت حکایت دارد که برنامه های درسی می توانند و یا باید، به نقشه معرفتی جامع و واحدی متکی باشند، به طوری که با تبعیت از این نقشه ، ویژگی های بومی و حساسیت های فرهنگی از میان نروند و برنامه درسی هم چنان بتواند به صورت محلی ارزیابی شود. جنبه های محلی برنامه درسی ناظر به ابعاد محتوایی و همچنین روش و فرصت های یادگیری است که شاید جوهر برنامه درسی را تشکیل دهد. برای نیل به این پاسخ ، نگارنده خود را ملزم می داند طبقه بندی های گوناگون را تشریح نماید و شبهات و پاسخ به آن ها را نیز مطرح می کند.
خلاصه ماشینی:
"هدف و ضرورت پس از بحث های مقدماتی و در مقام ذهن آزمایی یا ذهن ورزی بر سبیل تفکر تلفیقی ، این پرسش «درون تعلیم و تربیتی » را مطرح می کنیم که برنامه درسی چگونه می تواند در عین التزام به جامعیت معرفتی و پوشش دادن به کثرت معنا و شناخت ، که به عنوان اندیشه جهان شمول (جهانی ) قابل طرح و توجه است ، به آرمان بومی بودن برنامه درسی نیز بیندیشد و به آن پایبند بماند؟ صاحب نظران متعددی درباره انواع و اشکال تعدد دانش (معرفت ) سخن گفته اند و فهم خود را از این تنوع در قالب دسته بندی های خاص ارائه داده اند؛ از این میان می توان به دسته بندی هرست از اشکال دانش ٢ (١٩٦٩و ١٩٧٤)، فینیکس از قلمروهای معنا٣ (١٩٦٤) ، آیزنر از اشکال Integrative thinking ــ١ Forms of knowledge ــ٢ Realms of meaning ــ٣ دانستن ١ (١٩٨٥) و گاردنر از هوش های چندگانه ٢ (١٩٨٣) اشاره کرد.
Ways of knowing ــ١ Multiple intelligence ــ٢ ?What knowledge is of most worth ــ٣ Vallance ــ٤ Multiple forms of literacy ــ٥ لازم است سیاست گذاران و برنامه ریزان درسی بدانند در تلاش برای دستیابی به جامعیت محتوایی و مضمونی یا التزام به طیف حوزه های شناخت و گونه های دانستن ، چگونه باید عمل کنند تا وجه بومی برنامه درسی حفظ شود و برنامه به طور کامل ، رنگ و وجهه جهانی و «ناکجایی » به خود نگیرد؟ به عبارت دیگر آیا می توان در عین التزام به اندیشه جهانی ، کثرت معرفتی یا کثرت اشکال بازنمایی و دلالت تضمنی آن برای برنامه درسی مبنی بر جامعیت محتوایی و مضمونی ، از برنامه درسی بومی که به فرهنگ وابسته است ، نیز سخن گفت ؟ پاسخ نگارنده به این پرسش مثبت است و در مقام تبیین این پاسخ دو هدف را تعقیب می کند؛ نخست دفاع از اندیشه کثرت معرفتی که اندیشه ای جهانی و معقول است ، به عنوان چارچوب مفهومی برنامه درسی ، و سپس روشن کردن گریزناپذیری بومی ماندن برنامه درسی در عین التزام به اندیشه جهانی ."