چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه میان شکل های متفاوت سوال (تشریحی ــ چند گزینه ای ) با فرآیندهای فراشناخت (خودبازبینی و راهبرد شناختی ) و عاطفه (تلاش و نگرانی ) در ارزشیابی درس ریاضی انجام گرفته است . بدین منظور، ٣٨٠ دانش آموز پایه اول متوسطه (١٩٠ دختر، ١٩٠ پسر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای ، از میان دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان انتخاب شدند و مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه اندازه گیری فرآیندهای فراشناخت و عاطفه اونیل و براون و آزمون سنجش عملکرد ریاضی استفاده شد. مهم ترین نتایج پژوهش نشان داد میان عملکرد ریاضی دانش آموزان با توجه به شکل سوال چند گزینه ای و رفتار خودبازبینی ، سوال تشریحی و راهبرد شناختی ، و همچنین سوال های تشریحی و فرآیندهای عاطفی (تلاش و نگرانی )، همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت .
خلاصه ماشینی:
"مقایسه ضرایب همبستگی میان دو نوع شکل سؤال (تشریحی ـ چندگزینه ای) در دانش آموزان دختر و پسر میان فرآیندهای فراشناختی و عاطفی و عملکرد تحصیلی فرآیندهای فراشناخت Z فیشر برای سؤال های Z فیشر برای سؤال های چند Z فیشر r و عاطفه تشریحی گزینه ای دختر پسر دختر پسر تشریحی چندگزینه ای خودبازبینی ٠/١٣٠/١١ ٠/٢٣ ٠/٢٢ ٠/١٩ ٠/٠٩٧ راهبرد شناختی ٠/٤٨٠/٤٧ ٠/١٢ ٠/٠٩ ٠/٠٩٧ ٠/٢٩ تلاش ٠/٣٦ ٠/٣٢ ٠/١٢ ٠/١٠ ٠/٣٨ ٠/١٩ نگرانی ٠/٣٧٠/٤١ ٠/١٢ ٠/١٣ ٠/٣٨ ٠/٠٩٧ داده های جدول ٤ و ٥ نشان می دهد، میان عملکرد دانش آموزان دختر و پسر با توجه به شکل سؤال (تشریحی ــ چندگزینه ای ) و فرآیندهای فراشناخت (خودبازبینی ــ راهبر شناختی ) و عاطفه (تلاش و نگرانی ) در ارزشیابی درس ریاضی تفاوت معناداری وجود ندارد.
بحث و نتیجه گیری هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه میان عملکرد تحصیلی دانش آموزان با توجه به شکل های متفاوت سؤال (تشریحی ــ چند گزینه ای ) و فرآیندهای فراشناخت (خودبازبینیــ راهبردشناختی ) و عاطفه (تلاش ــ نگرانی ) در ارزشیابی درس ریاضی است ؛ یافته های پژوهش نشان داد میان عملکرد ریاضی دانش آموزان با شکل سؤال چند گزینه ای و رفتار خودبازبینی ، و همچنین میان عملکرد ریاضی دانش آموزان با شکل سؤال تشریحی و راهبرد شناختی همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت ."