چکیده:
هدف از این تحقیق،ارائه مدلی برای سنجش عوامل موثر بر میزان رضایت یادگیرنده در سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه های دارای نظام آموزش از دور در دانشگاه های دارای سیستم مجازی مستقر در شهر تهران در گروه های علوم انسانی است.روش تحقیق از نوع همبستگی و به صورت پیمایشی انجام شده است.دانشگاه پیام نور-تربیت مدرس-تهران-شهید بهشتی-علم و صنعت ایران به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند.جامعه آماری شامل 3039نفر از دانشجویان دوره های یادگیری الکترونیکی در این تحقیق از نمونه گیری تصادفی استفاده شده است و 385 نفر از دانشجویان دوره های یادگیری الکترونیکی به صورت تصادفی انتخاب شده اند.ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ب بود که روایی آن توسط اساتید دست اندر کار آموزش از دور و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه 98%به دست آمد.با استفاده از تحلیل های آماری،داده های حاصل از پرسشنامه به کمک نرم افزار لیزرل و با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختار یافته،مدل پیشنهادی تحقیق،آزموده شد.نتایج حاصل نشان می دهد که ارتباطی بسیار قوی بین محتوا،فناوری،مدرس،کیفیت از بعد(فنی-آموزشی-محتوا و اطلاعات-خدمات)،محیط و رضایت در سامانه الکترونیکی وجود دارد.همچنین بر اساس ضرایب استاندارد شده رگرسیونی(ضرایب تحلیل مسیر)مشاهده می شود به ترتیب عوامل محیطی دارای بیشترین اهمیت،کیفیت اطلاعات رتبه دوم،کیفیت آموزش رتبه سوم،کیفیت فنی رتبه چهارم،محتوا رتبه پنجم،استاد رتبه ششم،کیفیت خدمات رتبه هفتم و فناوری رتبه هشتم هفتم کمترین اهمیت را دارد.
خلاصه ماشینی:
ارائه مدل پیش بینی برای بررسی میزان رضایت یادگیرنده در سامانه یادگیری 1 الکترونیکی دانشگاه های دارای نظام آموزش از دور دریاناز پهلوانی نژاد٢ مهران فرج اللهی ٣ سید مهدی موسی کاظمی ٤ سید محمد شبیری<FootNote No="1" Text="١- این مقاله برگرفته از پایان نامه دکترای دانشگاه پیام نور است .
بنابراین در این پژوهش به هدف طراحی مدلی بـرای سـنجش عوامـل مـؤثر بـر میزان رضایت یادگیرنده در سامانه یـادگیری الکترونیکـی دانشـگاه هـای دارای آمـوزش از دور سؤالات زیر مطرح شده است : آیا مدلی را بـرای سـنجش عوامـل مـؤثر بـر میـزان رضـایت یادگیرنـده سیسـتم یـادگیری الکترونیکی دانشگاه های دارای نظام آموزش از دور (در گروه های علوم انسانی ) می تـوان ارائـه کرد؟ آیا بین فناوری ورضایت یادگیرنده درسامانه یادگیری الکترونیکی رابطه وجوددارد؟ آیا بین محتوا ورضایت یادگیرنده درسامانه یادگیری الکترونیکی رابطه وجوددارد؟ آیا بین استاد ورضایت یادگیرنده درسامانه یادگیری الکترونیکی رابطه وجوددارد؟ آیا بـین کیفیـت (فنـی - آموزشـی - اطلاعـات -خـدمات ) ورضـایت یادگیرنـده درسـامانه یادگیری الکترونیکی رابطه وجوددارد؟ آیا بین محیط ورضایت یادگیرنده درسامانه یادگیری الکترونیکی رابطه وجوددارد؟ به منظور برقراری ارتباط منطقی میان اطلاعات پژوهش های قبلی و دستیابی بـه چـارچوب نظری و یا تجربی برای مسئله پژوهش ، لازم است با مراجعه به اسناد و مدارک مرتبط با موضوع پژوهش ، متغیرهای خود را تعریف و محدود نمود و در نتیجه مطالعات صورت گرفتـه منجـر بـه یافته های ذیل گردید.