چکیده:
زمینه:ارزشیابی یکی از ارکان مهم آموزش و پرورش و بخش جدایی ناپذیر آن است،آموزش و پرورش فرایندی متشکل و به هم پیوسته است که تمام اجزای آن به گونه ای سازمان یافته برای رسیدن به هدفی معین فعالیت می کنند.هدف:این مقاله با هدف شناسایی فرآیند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی از دیدگاه دانش آموزان،اولیا و مربیان تنظیم و در آن تلاش گردیده تا به این سوال پاسخ داده شود که:آیا بین دیدگاه های دانش آموزان،اولیاء دانش آموزان و معلمان نسبت به ابعاد ارزشیابی تفاوت معنی داری وجود دارد؟روش:این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی.روش جمع آوری دادها میدانی و ابزار بکار رفته برای جمع آوری داده ها،پرسشنامه محقق ساخته بوده است.نتایج:از مهم ترین نتایج این مطالعه می توان به وجود تفاوت معنی داری بین دیدگاه های دانش آموزان،اولیاء و معلمان در ارزیابی دقیق مطلوب عملکرد و بازدهی برنامه درسی،فرایند یاددهی-یادگیری،ارزیابی موقعیت های طبیعی و واقعی زندگی فراگیران،حفظ بهداشت و سلامت روانی فراگیران و انطباق نظام ارزشیابی آموزشی ایران با استانداردهای سنجش و ارزیابی پیشرفت تحصیلی فراگیران اشاره نمود.
خلاصه ماشینی:
نتایج : از مهم ترین نتایج این مطالعه می توان به وجود تفاوت معنی داری بین دیدگاه های دانش آموزان ، اولیـاء و معلمـان در ارزیـابی دقیـق مطلـوب عملکـرد و بـازدهی برنامه درسی ، فرایند یاددهی – یادگیری ، ارزیابی موقعیت های طبیعی و واقعی زندگی فراگیران ، حفظ بهداشت و سلامت روانی فراگیران و انطباق نظام ارزشیابی آموزشی ایران با استانداردهای سنجش و ارزیابی پیشرفت تحصیلی فراگیران اشاره نمود.
توزیع فراوانی نسبی نظرات گروه های مورد مطالعه نسبت به توانایی نظام ارزشیابی آموزشی ایران در ارزیابی دقیق و مطلوب از ویژگی های رفتاری و موقعیت های طبیعی و واقعی زندگی فراگیران ( به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج محاسبات نشان می دهد که میانگین ارزیابی معلمان ٢/٩٩ از ٥، دانش آموزان ٣/٤٨ از ٥ و اولیـاء ٣/٣٥ از ٥ و میـانگین نظـرات و ارزیـابی مجمـوع سـه گـروه ٣/١٢ از ٥ بـوده اسـت .
توزیع فراوانی نسبی نظرات گروه های مورد مطالعه نسبت به توانایی نظام ارزشیابی آموزشی ایران در شناخت عملکرد مناسب و مطلوب جهت حفظ بهداشت و سلامت روانی فراگیران ( به تصویر صفحه مراجعه شود)1/15 نتایج محاسبات نشان می دهد که میانگین ارزیابی معلمان ٣/٠٦ از ٥، دانش آموزان ٣/٤٩ از ٥ و اولیـاء ٣/٣٩ از ٥ و میـانگین نظـرات و ارزیـابی مجمـوع سـه گـروه ٣/١٥ از ٥ بـوده اسـت .
توزیع فراوانی نسبی نظرات گروه های مورد مطالعه نسبت به متغیر میزان انطباق نظام ارزشیابی آموزشی ایران با استانداردهای سنجش و ارزیابی پیشرفت تحصیلی فراگیران ( به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج محاسبات نشان می دهد که میانگین ارزیابی معلمان ٢/٩٧ از ٥، دانش آموزان ٣/٤٣ از ٥ و اولیـاء ٣/٥٢ از ٥ و میـانگین نظـرات و ارزیـابی مجمـوع سـه گـروه ٣/٠٦ از ٥ بـوده اسـت .