چکیده:
هدف اساسی آموزش در نظام های تربیتی نوین فراخوانی انسان برای دستیابی به مهارت های زندگی و استفاده بهینه از آن برای همگامی با تغییرات است برای تحقق آن، شیوه های آموزشی مناسب یکی از عوامل مهم به شمار می آید. در همین راستا این پژوهش با هدف، مقایسه تاثیر سه شیوه آموزشی: پژوهش محور (اصلاح شده شیوه سامرائی)، آموزش- پژوهش محور و آموزش محور بر تقویت مهارت های فردی، آموزشی و اجتماعی طلبه های حوزه های علمیه خواهران انجام گرفت. حجم نمونه پژوهش به تعداد 167 نفر از جامعه مورد نظر به صورت تصادفی ساده انتخاب و مورد پرسش قرار گرفتند. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی و با به کارگیری پرسشنامه محقق ساخته که روایی آن توسط متخصصان و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 77/0 تایید گردید. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد بین این سه شیوه آموزشی در تقویت مهارت های فردی، آموزشی و اجتماعی تفاوت معنادار وجود دارد. با استفاده از آزمون تعقیبی LSD مشخص شد تفاوت میانگین بین شیوه آموزش پژوهش محور و آموزش محور؛ و بین آموزش- پژوهش محور و آموزش محور عامل معناداری در هر سه روش آموزشی است. به طور کلی، با توجه به یافته های این پژوهش می توان بیان داشت شیوه پژوهش محور در تقویت مهارت های آموزشی، فردی و اجتماعی در مقایسه با دو شیوه دیگر کارآمدتر است و گسترش اجرای این شیوه در مراکز آموزشی نیازمند تلاش بیش از پیش مسئولان نظام آموزشی کشور است.
خلاصه ماشینی:
com"/> ٢ تاریخ وصول : ٩٢/٧/١٧ تاریخ پذیرش :٩٢/١٠/١٨ چکیده هدف اساسی آموزش در نظام های تربیتی نوین فراخوانی انسان بـرای دسـتیابی بـه مهـارت هـای زندگی و استفاده بهینه از آن برای همگامی با تغییرات است برای تحقق آن ، شیوه های آموزشی مناسب یکی از عوامل مهم به شمار می آید.
در همین راستا این پژوهش با هـدف ، مقایسـه تـأثیر سه شیوه آموزشی : پژوهش محور (اصلاح شـده شـیوه سـامرائی )، آمـوزش - پـژوهش محـور و آموزش محور بر تقویت مهارت های فردی ، آموزشی و اجتماعی طلبـه هـای حـوزه هـای علمیـه خواهران انجام گرفت .
به طور کلی ، با توجه بـه یافته های این پژوهش می توان بیان داشت شیوه پژوهش محور در تقویت مهارت های آموزشـی ، فردی و اجتماعی در مقایسه با دو شیوه دیگر کارآمدتر است و گسـترش اجـرای ایـن شـیوه در مراکز آموزشی نیازمند تلاش بیش از پیش مسئولان نظام آموزشی کشور است .
آمـوزش محـور، آمـوزش پـژوهش محـور (اصـلاح شـده شـیوه سـامرائی )، آموزش - پژوهش محور، حوزه علمیه ، مهارت مقدمه تحولات سریع چند دهه اخیر؛ با رشد روزافزون دانش و دگرگونی در نظام های آموزشی همراه بوده و یکی از دستاوردهای نوین آن تأکید بر تغییر روش های آموزشی است .
Project-based learning for the 21 Century: Skills for the Future, Journal of Educational Strategies, Vol 83, Iss 2, pp39-43.
Developing Sixth Graders Inquiry Skills to Construct Explanations on Inquiry-Based Learning Environments, International Journal of Science Education, vol.
The effects of inquiry-based learning on elementary students’ conceptual understanding of matter, scientific process skills and science attitudes.