چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی رعایت اصول طراحی آموزشی بر بارشناختی، یادگیری و یادداری در محیط های یادگیری چندرسانه ای می باشد. ضرورت انطباق آموزش با محدودیت های سیستم شناختی یادگیرندگان دغدغه اصلی نظریه بارشناختی بوده است، با توجه به محدودیت ظرفیت شناختی انسان، طراحی موضوعات یادگیری در محیط های یادگیری چندرسانه ای بر اساس نظریه بارشناختی از اهمیت بسزایی برخوردار است. پژوهش حاضر از نوع طرح های تحقیق آزمایشی مداخله ای پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل (گروه آزمایش بر مبنای سی دی آموزشی طراحی شده براساس 14 اصل چند رسانه ای و گروه کنترل براساس سی دی آموزشی بدون 14 اصل چند رسانه آموزش دیدند) می باشد. پژوهش شامل کلیه دانشجویان ورودی سال تحصیلی 91-90، رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز بوکان بود که تعداد آن ها 540 نفر می باشد. نمونه پژوهش شامل 180 نفر (110 مرد و 70 زن) می باشد که در دو گروه آزمایش (55 مرد و 35 زن) و کنترل (55 مرد و 35 زن) به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل: آزمون یادگیری محقق ساخته، مقیاس اندازه گیری بارشناختی پاس، نرم افزار آموزشی محقق ساخته براساس 14 اصل چند رسانه ای و پرسشنامه 72 سوالی محقق ساخته 14 اصل چند رسانه ای می باشد نتایج پژوهش نشان داد که اصول رعایت طراحی آموزشی بر کاهش بارشناختی و افزایش یادگیری گروه آزمایش نسبت به گروه گواه تاثیر معنی داری (01/0 ≥ P) دارد. هم چنین رابطه هر یک از مولفه های چهارگانه (14 اصل چندرسانه ای) با بارشناختی و یادگیری درسطح (01/0 ≥ P) معنی دار بود.
خلاصه ماشینی:
ابزارهای پژوهش شامل : آزمون یـادگیری محقـق سـاخته ، مقیـاس اندازه گیری بارشناختی پاس ، نرم افزار آموزشی محقق ساخته براساس ١٤ اصل چنـد رسـانه ای و پرسشنامه ٧٢ سوالی محقق ساخته ١٤ اصل چند رسانه ای می باشد نتایج پژوهش نشان داد کـه اصول رعایت طراحی آموزشی بر کاهش بارشناختی و افزایش یادگیری گروه آزمـایش نسـبت به گروه گواه تأثیر معنی داری (٠/٠١ ≥ P) دارد.
Applying cognitive load theory to the design of online learning, Dissertation Prepared for the Degree of Doctor of Philosophy, University of North Texas.
The interaction effect between instructional methods and instructional multimedia: A cognitive load approach, A Dissertation Presented in Partial Fulfillment Of the Requirements for the Degree, Doctor of Philosophy, Purdue University.
An analysis of the effects of cognitive load on the participation of asynchronous e-learners, A Dissertation Presented in Partial Fulfillment Of the Requirements for the Degree, Doctor of Philosophy, Capella University.
The Use of Cues in Multimedia Instructions in Technology as a way to Reduce Cognitive Load, A dissertation submitted to the Graduate Faculty of North Carolina State University in partial fulfillment of the requirements for the Degree of Doctor of Education.
An analysis of instructional design conditions using e-books for e- learning: community college students’ cognitive load perspectives, A Dissertation Presented in Partial Fulfillment Of the Requirements for the Degree, Doctor of Philosophy, Capella University.
The four-component instructional design model: Multimedia principles in environments for complex learning.
The effects cf computer animation in the design of instructional messages, Department of Educational Technology, Research & Assessment Northern Illinois University.