چکیده:
مهارت های ارتباطی آن دسته از مهارت هایی هستند که به واسطه آنها افراد می توانند در گیر تعامل های بین فردی و فرایند ارتباط شوند؛ یعنی فرایندی که در طی آن، افراد اطلاعات، افکار و احساس های خود را از طریق مبادله کلامی و غیر کلامی با یکدیگر در میان می گذارند. پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر زنجان انجام گردید. روش پژوهش، آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گره کنترل بود. ابزار های مورد استفاده شامل آزمون عزت نفس کوپر اسمیت، معدل پایان ترم دانش آموزان و برنامه آموزشی مهارت های ارتباطی یونیسف (2004) بود. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر زنجان درسال تحصیلی 90-1389 شامل می شد که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، 60 نفر از آنها انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. نتایج حاصله از تحلیل کواریانس نشان می دهد که تفاوت معنی داری بین میانگین عزت نفس گروه کنترل و آزمایش وجود دارد. همچنین تفاوت معنی داری بین میانگین پیشرفت تحصیلی گروه کنترل و آزمایش وجود دارد. لذا می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت های ارتباطی موجب بهبود سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می شود.
خلاصه ماشینی:
احمدی (٢٠١١) نیز در پژوهشی نشان داد که آموزش مهارت های زندگی بـا رویکـرد دینـی در بهبود سلامت روانی ، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانـش آمـوزان رابطـه مثبـت و معنـی داری دارد.
از این رو این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش مهـارت هـای ارتبـاطی بـر بهبـود عـزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه اول متوسطه شهر زنجان انجام پذیرفته و فرضیه هـای زیر مورد آزمون قرار می گیرد: ١-آموزش مهارت های ارتباطی بر عزت نفس دانش آموزان تاثیر دارد.
سـپس برنامـه آموزشـی مهـارت هـای ارتبـاطی یونیسف (٢٠٠٤) شامل مهارت های آشنایی بـا ارتبـاط ، پـل هـا و موانـع ارتبـاطی ، انتخـاب دقیـق کلمات ، خوب گوش دادن ، قاطعیت در رفتار، بیان نظر خود و نـه گفـتن بـه مـدت ١٠ جلسـه ی ١/٥ ساعته و با روش پرسش و پاسخ و ایفای نقش به گروه آزمایش آموزش داده شد ودر پایان آزمون عزت نفس کوپر اسمیت مجددا برای هر دو گروه به عمل آمـد و معـدل تـرم اول و دوم آنها نیز به عنوان مقیاس اندازه گیری پیشرفت تحصیلی از کارنامه سالانه دانش آموزان استخراج شد و در نهایت با استفاده از نرم افزار آماری spss١٤ از آزمون های آماری تحلیـل کواریـانس چند متغیری و تک متغیری استفاده شده و داده ها تحلیل گردید.
Norliza, Zalizan, Norzain& Saemah لذا با توجه به داده های موجود و نتایج تحقیقات پیشین می توان نتیجه گرفت که آمـوزش مهارت های ارتباطی بر بهبود عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر مثبت دارد.
Efficacy of life skills training on self esteem, mental health and educational achievement in high schools student in Zanjan city .