چکیده:
انقلاب در فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش برجسته ای را در سازماندهی عملیات نظامی در هزاره سوم ایفا میکند. پرسش هایی که در اینجا مطرح می شود این است که این انقلاب چه تاثیراتی بر جنگ نرم دارد؟ جنگ های متاثر از انقلاب اطلاعات و ارتباطات کدم اند؟ چگونه میتوان از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی در جنگ نرم استفاده کرد؟ فرضیه پژوهش حاضر این استکه فناوری اطلاعاتو ارتباطات نوین با توجه به نقشو تاثیر فراوانی که دارند به شکل گیری جنگ های نوینی در فضای جنگ نرم همچون جنگ سایبری، جنگ شبکه ای و یا جنگ الکترونیکی انجامیده است. انقلاب اطلاعات و فناوری ارتباطات، توان رزمی و تاکتیکی ارتش ها را تغییر داده و میزان موفقیت آنها در میدان نبرد را تعیین خواهد کرد. با پیدایش شبکه های الکترونیکی، تحول بنیادین در مناسبات قدرت پدیدار گشته، و بازیگران جدیدی که انعطاف پذیرند و تحت هیچ قاعده و قانونی درنمی آیند قابلیت تهدید و تخریب را کسب کرده اند.
خلاصه ماشینی:
پرسش هایی که در اینجا مطرح می شود ایـن اسـت کـه ایـن انقـلاب چـه تأثیراتی بر جنگ نرم دارد؟ جنگ های متأثر از انقـلاب اطلاعـات و ارتباطـات کـدمانـد؟ چگونـه میتوان از فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی در جنگ نرم استفاده کرد؟ فرضیه پژوهش حاضراین است که فناوری اطلاعات وارتباطات نوین باتوجه به نقش وتـأثیر فراوانیکه دارند به شکل گیری جنگ های نوینی در فضای جنـگ نـرم همچـون جنـگ سـایبری، جنگ شبکه ای و یا جنگ الکترونیکی انجامیده است .
در واقع جنگ نرم و یا به تعبیر دیگر تأثیر و نفوذ در افکار و رفتار سایر دول و ملل که کارگزاران آن را در جهت اهداف و مقاصد خود پیریزی می کنند، امروزه از طریق فناوری های ارتباطی - اطلاعاتی به خصوص رسانه های نوین ، رو به گسترش نهاده است .
جان کالینز٤، نظریه پرداز دانشگاه ملی جنگ آمریکا، جنگ نرم را: «اسـتفاده طراحی شده از تبلیغات و ابزارهای مربوط به آن را برای نفوذ در مختصات فکری دشمن با توسل بـه شـیوه هـایی که موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی مجری می شود» میداند (کالینز، ١٣٧٠: ٤٨٧)؛ اما میتوان به طور کلی جنگ نـرم را ایـن گونـه تعریـف کـرد: «هرگونـه اقـدام نـرم افزارانـه اعـم از: روانـی، تبلیغاتی، رسانه ای، سایبری، دیجیتالی، اطلاعاتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و علمـی اسـت کـه جامعه یا گروه هـدف را نشـانه می گیرد و بـدون درگیـری نظـامی یـا بهـره گیـری از روش هـای اقناع سازی و یا مدیریت احساسات و جذب، رقیب را به انفعال یـا شکسـت وامـیدارد» (تعریـف جنگ نرم، ١٣٨٨).