چکیده:
تخصصی کردن شاخه های مسئولیت ، نگرش نوینی در علم حقوق به شـمار مـیرود. اساسـا هدف اصلی در تحمیل انواع مسئولیت ها، جبران زیـان متضـرر اعـم از فـرد یـا جامعـه اسـت و شاخه های تخصصی مسئولیت ، امکان این جبران را به بهتـرین شـکل فـراهم مـیکنـد. یکـی از شاخه های مسئولیت (که به شکل جدیدی در حال شکل گیری وگسـترش مـیباشـد) مسـئولت اجتماعی است . این نوع از مسئولیت در اثر نقض تعهدات اجتماعی پدید میآید و با سایر انواع دیگر مسئولیت از جهات گوناگون تفاوت دارد. جایگاه این شاخه از مسئولیت و ارتباط آن بـا شاخه های سنتی مسئولیت ، بـه ویـژه مسـئولت کیفـری و نقـاط اشـتراک و افتـراق و معیارهـای تفکیک آن دو از نکته های بسیار مهم و جدید بوده و موضوع اصلی این مقاله است .
خلاصه ماشینی:
p. 3) شورای جهانی کسب وکـار بـرای توسـعه ی پایـدار٣، مسـئولت اجتمـاعی شـرکت هـا را این گونه تعریف میکند: «تعهدات شرکت برای تطابق با رفتارهای اخلاقـی و مشـارکت در توســعه ی اقتصــادی در عــین بهبــود کیفیــت ســطح زنــدگی کــارگران و خــانواده هایشــان، 1 Social Responsibility (SR) - Responsabilité Sociale(RS) 2 Parties Prenantes 3 Le Conseil mondial des entreprises pour le développement durable(Fr) / World Business Council for Sustainable Development (WBCSD)(En) مشارکت در توسعه ی محلی و منطقـه ای جامعـه ای کـه شـرکت در آن فعالیـت مـیکنـد.
امـروزه این نظریه قابل قبول نیست و هر شرکتی که به منافع سـهامداران خـود توجـه صـرف داشـته باشد، در صحنه ی فعالیت اقتصادی در سطح جامعه از قبیل بازاریابی برای محصولات خـود دچار مشکل خواهد شد؛ چرا که مردم جامعه از حقوق خود آگاه شدهاند و با ایـن آگـاهی که در نتیجه ی توسعه ی وسایل ارتباط جمعی پدید آمده است ، به طور کامـل مـیداننـد کـه هرچند هدف اولیه و اصلی شرکت های تجـاری سـوداگری و جلـب منفعـت مـیباشـد امـا شرکت در اهداف ثانویه ی خود باید به جامعه توجه کند و حتی این عقیده نیـز وجـود دارد که شرکت موازی با هدف سودآوری خود باید به زمینه های اجتماعی توجه ویژهای داشـته باشد و این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.