چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر مهارتهای اجتماعی و ارتباطی کودکان طیف اتیسم انجام شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، بنیادی و از نظرگردآوری دادهها، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل هست. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کودکان طیف اتیسم با عملکرد بالا سنین 12-6 سال میباشند. از جامعه آماری مورد نظر تعداد 10 کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا با استفاده از ویرایش چهارم آزمون هوشی وکسلر و پرسشنامه غربالگری درخودماندگی با عملکرد بالا و آسپرگر از کلینیک ذهن زیبا به صورت در دسترس انتخاب و به صورت جایگزینی تصادفی در دو گروه 5 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش برنامه درمانی را در قالب پانزده جلسه دریافت کرد و گروه کنترل برنامه عادی خود را پیگیری نمود. مهارتهای اجتماعی و ارتباطی با استفاده از فهرست ارزشیابی درخودماندگی ارزیابی و دادهها با روش اندازهگیریهای مکرر مورد تحلیل قرار گرفت.نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری میان مهارتهای اجتماعی و ارتباطی کودکان گروه آزمایش و گروه کنترل در پسآزمون و پیگری وجود دارد. در نتیجه این روش میتواند به عنوان یک مداخله در کاهش نشانگان بالینی کودکان طیف اتیسم مورد استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
Boisjoli, Gonza´ lez, Smith & Wilkins 16.
Beadle-Brown, Murphy & Wing / / مهارت های اجتماعی اغلب نخستین ویژگی قابل مشاهده و قابل شناسایی در اختلال اوتیسم است .
Gogtay, Giedd & Rapoport / / حتم به واسطه نقایص مشترک با کارکردهای اجتماعی و ارتباطی از جمله حواس پرتی ، تکانشگری ، تاخیر در خوشایندی ، فقدان توجه ، انتخاب عمل و فقدان شناخت پیامدهای اعمال خود، بر مهارت های اجتماعی و ارتباطی تاثیرگذار است (هوقس ١، ٢٠٠٢؛ مورگان و لیلنفلد٢، ٢٠٠٠، پنینگتون ، ٢٠٠٩، ریگس و همکاران ، ٢٠٠٦).
Hongwanishkul, Happaney, Lee & Zelazo / کارکردهای اجرایی می تواند منجر به بهبود عملکرد اجتماعی و ارتباطی این کودکان شود؟ / / روش پژوهش در این پژوهش شبه آزمایشی و مداخله ای با طرح پیش آزمون ، پس آزمون و پیگری با گروه کنترل ، جامعه آماری کلیه کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا سنین ١٢- ٦ سال است که بر اساس تشخیص قطعی روانپزشک و پرسشنامه غربالگری اوتیسم با عملکرد بالا و آسپرگر١ مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا تشخیص داده شدند.
این یافته نشان می دهد آموزش کارکردهای اجرایی بر افزایش مهارت های اجتماعی کودکان اتیستیک در طول زمان از پایداری مناسبی برخوردار است .
Seguin, Boulerice, Hardin, Tremblay & Pihl 5.
Seguin, Boulerice, Hardin, Tremblay & Pihl 5.
A meta-analysis of school-based social skills interventions for children with autism spectrum disorders.
Executive function in children with Autism Spectrum Disorders.