Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی کیفیت وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه های دولتی ایران و رتبه بندی آنها بر مبنای نظام استنتاج فازی

نویسنده:

(27 صفحه - از 94 تا 120)

در این پژوهش، کیفیت وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه های دولتی ایران بر مبنای طراحی نظام استنتاج فازی ارزیابی و وب​سایت​ها بر این اساس رتبه​بندی شدند. جامعه آماری، شامل وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه های دولتی (50 وب​سایت) است که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دارای وب​سایت مستقل هستند. روش پژوهش پیمایشی و ابزار پژوهش، پرسشنامه مخصوص خبرگان است. از نرم​افزار متلب برای تحلیل داده ها استفاده شده است. یافته​ها درخصوص نظام استنتاج فازی نشان داد، وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه های صنعتی سهند، کاشان، محقق اردبیلی و دامغان دارای بهترین کیفیت هستند و وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه گیلان، از پایین ترین کیفیت برخوردار است. به نظر می رسد، ارزیابی مبتنی بر نظام استنتاج فازی، وب سایت ها به صورت دقیق تر و بر مبنای وزن معیارهای محتوایی و ساختاری و نه تعداد آنها، رتبه بندی شده اند. همچنین می توان وب سایت ها را به لحاظ کیفی یعنی ضعیف، متوسط و بالا رتبه بندی کرد. بنابراین، نظام استنتاج فازی، شیوه بهتری (از روش کلاسیک) برای ارزیابی و رتبه بندی کیفیت وب سایت کتابخانه های دانشگاهی است.

Purpose:In this research، quality of central library website of governmental university libraries evaluated and ranked on the base of fuzzy inference system design. Method:Population research is including central library website of governmental universities (55 websites) affiliated to the Ministry of Science، Research and Technology and they have independent website. Methodology is survey study and used checklist and Matlab software. Findings regarding to the fuzzy inference system، indicated that Central Library of Sahand University of Technology، University of Kashan، University of Mohaghegh Ardabili and Damghan University have the best website and Central Library of University of Gilan has the worst website. Findings:Therefore، evaluation based on fuzzy inference system has better and more precisely results than classical evaluation. Websites ranked according to quality of content and structural criteria as well. Websites also in qualitative terms، ie، low، moderate and highly rated. Results:So، it seems، fuzzy inference system، is a better way to evaluate and rank the quality of academic libraries websites.:


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.