چکیده:
از آنجا که بشر امروزی غرق در رسانه های جمعی است، شایسته است با در نظر گرفتن تاثیرات قدرتمند رسانه ها، دریابیم که آیا فراگیری و تراکم پیام های سلامت محور رسانه ای، می تواند بسترساز انتخاب نوعی سبک زندگی سلامت محور برای آحاد جامعه باشد؟ بدیهی است در عصر حاضر اتخاذ سبک زندگی سلامت محور به مردم این امکان را می دهد تا به عنوان اقدامی پیشگیرانه، بر سلامت خود کنترل و مراقبت بیشتری داشته باشند. در این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوا، پیام های سلامت محور تولید شده در چهار رسانه (رادیو سلامت، تلویزیون، وب سایت سلامت نیوز و هفته نامه سلامت) به تفکیک چهار بعد سلامت (جسمانی، اجتماعی، روانی و معنوی) و با نگاهی تطبیقی بررسی و تحلیل شده اند. نتایج به دست آمده در بازه زمانی مورد بررسی (در سال 1392) حاکی از آن است که در هر چهار رسانه مذکور، میزان پرداختن به بعد جسمانی سلامت در رتبه نخست قرار دارد و پس از آن ابعاد «اجتماعی»، «روانی» و در نهایت بعد «معنوی» به ترتیب بیشترین فراوانی و مدت زمان را به خود اختصاص داده اند.
خلاصه ماشینی:
نحوه بازنمایی سبک زندگی سلامت محور در رسانه های گروهی تحلیل محتوای پیام های سلامت محور تولید شده در چهار رسانه (رادیو سلامت ؛ تلویزیون ؛ وب سایت سلامت نیوز و هفته نامه سلامت ) رضا خاشعی *، دکتر محمدسعید ذکایی * چکیده از آنجا که بشر امروزی غرق در رسانه های جمعی است ، شایسته است با در نظر گـرفتن تـأثیرات قدرتمند رسانه ها، دریابیم که آیا فراگیری و تراکم پیام های سـلامت محـور رسـانه ای ، مـی توانـد بسترساز انتخاب نوعی سبک زندگی سلامت محور برای آحاد جامعه باشد؟ بدیهی است در عصـر حاضر اتخاذ سبک زندگی سلامت محور به مردم ایـن امکـان را مـی دهـد تـا بـه عنـوان اقـدامی پیشگیرانه ، بر سلامت خود کنترل و مراقبت بیشتری داشته باشند.
جدول ١ـ توزیع درصد میزان پرداخت به ابعاد چهارگانه سلامت به تفکیک رسانه های مورد بررسی رسانه ها ابعاد سلامت هفته نامه سلامت وب سایت سلامت نیوز تلویزیون رادیو سلامت جسمانی 67/5 75/5 68/4 76/1 اجتماعی 13 12/5 18/3 11/6 روانی 17/5 11/5 13/1 11/1 سلامت معنوی 2 0/5 0/2 1/2 همان گونه که در جدول ٢ مشاهده می شود، میزان توجه به بعد سلامت جسمانی در تمامی برنامه ها (بین ٧٦ تا ٨٩ درصد) همچنان بالاتر از دیگر ابعاد سلامت اسـت .