چکیده:
امروزه رقابت به عنوان یک مفهوم اقتصادی بر توسعهی پایدار صنعت سفر و گردشگری تأثیر به سزایی گذاشته است. هدف از این پژوهش ارایه مدل تفسیری ساختاری شاخص های رقابت پذیری سفر و گردشگری استان فارس مبتنی بر گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2015 میباشد. تحقیق حاضر به دلیل ایجاد درک و دانشی کاربردی برای مسئولان و سیاستگذاران صنعت گردشگری استان فارس در زمینه شناسایی و سطح بندی شاخص های مؤثر بر رقابت پذیری گردشگری، از نظر هدف یک تحقیق کاربردی است و از منظر روش جمع آوری داده، توصیفی از نوع پیمایشی است. به منظور نهایی کردن شاخص های رقابت پذیری سفر و گردشگری در استان فارس از روایی محتوایی و با نظرسنجی از 10 نفر از متخصصان علمی و اجرایی حوزه گردشگری استان فارس و جهت سطح بندی این شاخص ها از مدلسازی تفسیری ساختاری استفاده شده است. یافته های حاصل از انجام روش روایی محتوایی در نهایت 17 شاخص کلیدی در شش سطح را معرفی می کند. نتایج پژوهش نشان می دهد که اولویت صنعت گردشگری برای دولت کلیدی ترین شاخص در جهت افزایش رقابت پذیری صنعت گردشگری استان فارس بوده و جایگاه نازل ایران از منظر این شاخص در آخرین رتبه بندی مجمع جهانی اقتصاد بیانگر لزوم توجه روزافزون دولت به توسعه صنعت گردشگری است. از سوی دیگر شاخص هایی مانند نحوه برخورد با مشتری، پایداری توسعه صنعت سفر و گردشگری و شمار سایت های تاریخی ثبت جهانی بیشترین وابستگی را به دیگر شاخص ها داشته و تحت تأثیر آنها می باشند.
Today the competition as an economic concept of sustainable development has a significant impact travel and tourism industry. The aim of this study is to provide a structural interpretation Modeling of the Travel and Tourism Competitiveness indicators of the in Fars province's on based 2015 world Economic Forum report. This research Study due to understanding and practical knowledge for officials and policy makers in identifying and ranking the province's tourism industry index affecting tourism competitiveness, in term of the aim is an applied research and in terms of data collection methods is descriptive survey. In order to finalize the indicators of competitiveness the travel and tourism in the Fars province, the content validity and a survey of 10 experts from the academic and administrative areas of Fars Province Tourism is used and for levelling of indicators, the interpretive structural modeling is employed. The findings from the content analysis method illustrate that finally 17 key indicators at 6 levels are considered important. The study results show that the tourism industry priority for the government is the key indicator for increase the competitiveness of tourism industry in the Fars province and Iran's weak position in the latest rankings from the perspective of the world Economic Forum indicates that there is a need for government attention to the development of the tourism industry. On the other hand indicators such as how to deal with customers, sustainability of travel and tourism industry development and the number of World Heritage Centers are most dependent on other indices and are influenced by them.
خلاصه ماشینی:
به منظور نهايي کردن شاخص هاي رقابت پذيري سفر و گردشگري در استان فارس از روايي محتوايي و با نظرسنجي از ١٠ نفر از متخصصان علمي و اجرايي حوزه گردشگري استان فارس و جهت سطح بندي اين شاخص ها از مدل سازي تفسيري ساختاري استفاده شده است .
1 Agarwal 2 Balan 3 Crouch 4 Ferreira & Estevao 5 World Tourism &Travel Council 6 Bonn and Dai ١٤١................
مجله ي برنامه ريزي و توسعه گردشگري، سال پنجم ، شماره ي هيجدهم ، پاييز ١٣٩٥ طبق تعريف داپيراز و مک کالام ١ (٢٠١٣)، رقابت پذيري براي يک مقصد گردشگري عبارت است از ميزان جذابيت يک منطقه براي ساکنان محلي و غير محلي و ارايه خدمات گردشگري با کيفيت ، نوآور و جذاب به مصرف کنندگان و به دست آوردن سهم بازار در داخل و خارج از منطقه ، در حالي که اطمينان حاصل ميکند که منابع در دسترس به صورت کارا و با روش هاي پايدار مورد استفاده قرار ميگيرند.
جدول (١): عناصر کليدي براي تعريف رقابت پذيري در گردشگري {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 1 Dupeyras and MacCallum 2 Organisation for Economic Co-operation and Development(OECD) 3 Breadth of appeal 4 Biodiversity ارائه مدل تفسيري ساختاري شاخص هاي رقابت پذيري سفر و گردشگري..........................................
مجله ي برنامه ريزي و توسعه گردشگري، سال پنجم ، شماره ي هيجدهم ، پاييز ١٣٩٥ A عامل ستون زمينه ساز رسيدن به عامل سطر O عدم وجود ارتباط بين دو عنصر و X ارتباط دوطرفه بين دو عنصر و جدول (٣): روابط موجود ميان شاخص هاي توسعه سفر و گردشگري {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع : محاسبات تحقيق حاضر ارائه مدل تفسيري ساختاري شاخص هاي رقابت پذيري سفر و گردشگري..........................................