چکیده:
این پژوهش با هدف تحلیل چالش های ترویج فرهنگ زمینه ساز ظهور در عصر حاضر به منظور ارائه راهکارهای پیشنهادی، به روش توصیفی _ تحلیلی انجام شده است. به منظور گردآوری داده های لازم، منابع موجود و مرتبط با استفاده از فرم های فیش برداری از منابع، جمع آوری شده و با شیوه های کیفی، مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. نتایج پژوهش بیان گر آن است که احساس عدم نیاز از سوی مخاطبان، عرضه نامناسب، پندارهای نادرست، پرسش هایی بی پاسخ، پی جویی نیازهای خود در اندیشه های دیگران و کید و مکر شیطان از جمله چالش های موجود در راه فرهنگ زمینه سازی ظهور است. با توجه به چالش های موجود، راهکارهایی چون تبدیل تهدیدها به فرصت ها، ایجاد پیوند درونی میان دو وجهه بیرونی و درونی حقایق مهدوی، ایجاد پیوند میان این بیرون و درون در مردم، استفاده از نکات زیارت جامعه کبیره، نمایاندن فقر و نیاز انسان به امام عصر، نمایاندن ضرورت رجوع به حجت حی الهی، نمایاندن عدالت محوری در اندیشه مهدویت، انتظار مداوم و پیوسته، پیرایش حقایق مهدوی از کژفهمی ها، تخلق به اخلاق مهدوی، کیفیت محوری، عرضه مناسب، توسعه تدریجی برنامه ها از جمله پیشنهادهایی برای مقابل با چالش های ترویج فرهنگ زمینه سازی ظهور است.
خلاصه ماشینی:
"اگر مانند اکثریت جامعۀ ما کمترین بها را به این گوهر والای الهی بدهد، چگونه با او برخورد میشود؟ مبادا مصداق آیۀ شریفه باشد که «به تجارتی که نگران رکود آن است و خانهها و املاکی که دوست میدارد، بیشتر از خدا و رسول و تلاش در راه دین او دل بندد 1 (توبه: 24)؛ و گرنه در چنین صورتی باید در انتظار چه واکنشی از جانب خدای متعال باشیم؟ اکنون با کمی دقت به خود بنگریم: برای تبلیغ کالای تجارتی خود چه تدابیری میاندیشیم و برای تبلیغ دین خدا و حقایق مهدوی در این روزگار غیبت .....
. (شریف رضی، 1386: خطبه193) برقراری پیوند میان حقیقت بیرونی (ولایت و امامت امام عصر( که خداوند متعال قرار داده) با خواستۀ درونی (قبول این ولایت به اختیار) _ که در اهمیت دو اصل اصیل تولی و تبری جلوهگر میشود، فرایندی است پیوسته که انسان، لحظه به لحظه در جهت آن باید بکوشد (افشاری، 1389: 124).
(شریف رضی، 1386: حکمت73) کسی که چنین پیوندی محکم در درون خود نسبت به آن حقایق والای الهی برقرار نکرده، چگونه میتواند دیگران را به این وادی بکشاند؟ بر مبنای همان کلمات نورانی از اهل بیت( است که فقیه بزرگ شیعه، مرحوم صاحب جواهر قدس سره، مهمترین وظیفۀ آمران به معروف و ناهیان از منکر را "امر خود به معروف و نهی خود از منکر" میداند (نجفی، بیتا: ج21، 382)."