چکیده:
در کتب حدیثی اهل سنت، روایات متعددی درباره اخبار از آینده وجود دارد. این روایات همواره مورد توجه و اهتمام مسلمانان بوده اند. در یک تقسیم بندی کلی، احادیث یادشده درباره فتن، مبشرات و علائم آخرالزمان و اشراط الساعه هستند. این احادیث موجود در کتاب های اهل سنت، در مجموع روحیه انفعال و ترس از آینده را القا می کنند و مومنان را به فرار از فتنه ها و دخالت و مشارکت نکردن در آن ها دعوت می نمایند. این نگاه سلبی در بسیاری از این احادیث به چشم می خورد. در این میان، قرائتی متفاوت از احادیث یادشده وجود دارد که فاقد این روحیه سلبی است و پیروان خود را برای سرکوب فتنه و محقق کردن وعده الهی به اقدام و حرکت وامی دارد. این حرکت در روز اول محرم سال 1400 هجری با قیام جهیمان العتیبی در عربستان و اشغال مسجدالحرام تحقق یافت. آن چه خوانش جهیمان را از حالت انفعالی خارج می کرد، پرداختن به مسئله مهدی بود.این نوشتار در صدد بررسی خوانش جهیمان العتیبی از احادیث آخرالزمان، در رسائل به جای مانده از اوست.
خلاصه ماشینی:
"جهیمان در بیان امتیاز رسالۀ خود به نام رسالة الفتن و اخبار المهدی و نزول عیسی و اشراط الساعة میگوید: بدان که بسیاری از کتب که درباره مهدی و دجال و ملاحم نوشته شده است، بین حدیث صحیح و ضعیف فرق نگذاشتهاند و وقایع را به ترتیب وقوعش بیان نکردهاند؛ اما تلاش ما بر این بوده که این احادیث را مرتب نماییم و به قدر توان خود، هشت سال در این زمینه تلاش کردهایم و احادیث صحیح و ضعیف را بر اساس راههایی که مصنفان در این باب بیان کردهاند جدا کردهایم.
وما فتنة الاحلاس؟ قال: هی هرب وحرب، ثم فتنة السراء دخنها من تحت قدمی رجل یزعم أنه منی و لیس منی وإنما أؤلیائی المتقون، ثم یصطلح الناس علی رجل کورک علی ضلع، ثم فتنة الدهیماء لاتدع أحد من هذه الامة إلا لطمته لطمة، فإذا قیل إنقضت تمادت یصبح الرجل فیها مؤمن ویمسی کافرا حتی یصیر الناس إلی فسطاطین؛ (عتیبی، بیتا _ د: 12) ابوداوود در کتاب الفتن (4242) به اسناد صحیح از عبدالله بن عمر نقل کرده است: در کنار رسول خدا( نشسته بودیم که ایشان درباره فتنهها صحبت فرمود تا اینکه به فتنه «احلاس» 2 رسید.
(عتیبی، بیتا _ ب: 1) فتنهای بزرگتر از دجال جهیمان در رسالة الفتن درباره علمای دین چنین مینویسد: فتنه دیگری وجود دارد که از فتنه بزرگ دجال بزرگتر است و بسیاری از آن غافلاند و آن، چیزی است که در حدیث صحیح احمد بیان شده است: «غیر الدجال اخوف علی امتی من الدجال الائمة المضلون»."