چکیده:
زمینه: با توجه اینکه، تخطی از اصول و ارزش های انسانی و رواج رفتارهای غیر اخلاقی در سازمان های آموزشی نیاز مبرم سازمان های مذکور به رعایت اخلاقیات را ضروری تر ساخته است، هدف مطالعه حاضر پیش بینی رضایت شغلی معلمان بر اساس ابعاد فضای اخلاقی سازمان بود.روش: روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه معلمان دبیرستان های پسرانه شهر مشهد در سال تحصیلی 93-92 بودند که نمونه ای به تعداد 307 نفر با روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای از بین نواحی 7 گانه انتخاب و ابزارهای رضایت شغلی و فضای اخلاقی سازمانی را تکمیل کردند. دادههای پژوهش با آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان و آزمون تحلیل واریانس یکراهه تحلیل شدند.یافته ها: از بین مولفههای ابعاد فضای اخلاقی سازمان، بیشترین میزان همبستگی رضایت شغلی با مولفه فضای اخلاقی مقررات سازمانی بود (001/0p<،43/0r =) و مولفه رضایت از سرپرست بیشترین میزان همبستگی را با رضایت شغلی داشت (001/0p<،41/0r =). 38 درصد واریانس رضایت شغلی معلمان از طریق ابعاد فضای اخلاقی سازمان قابل تبیین بود (43/0=&beta). تفاوت معناداری بین فضای اخلاقی (01/0p<) و رضایت شغلی معلمان (05/0p<) بر اساس سابقه تدریسشان وجود داشت.نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق، ترویج و مراعات ابعاد اخلاقی در سازمان آموزش و پرورش به جهت افزایش رضایت شغلی معلمان به مسئولین این سازمان پیشنهاد می گردد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به نتایج جدول 3 میتوان گفت که رضایت شغلی با تمامی ابعاد فضای اخلاقی سازمان رابطه مثبت و معناداری دارد.
با توجه به نتایج جدول 4 میتوان گفت که فضای اخلاقی سازمان با مؤلفههای رضایت شغلی معلمان مورد بررسی رابطه مثبت و معناداری دارد.
به منظور بررسی معناداری ضریب همبستگی بدست آمده (51/0r=) نتایج تحلیل واریانس جدول 5 معناداری کل مدل را مورد ارزیابی قرار داده و نشان میدهد ابعاد فضای اخلاقی سازمان قادر به پیشبینی رضایت شغلی معلمان هستند (05/0 p< ،83/9=(5،295)F).
میزان تبیین کنندگی متغیر ملاک از طریق متغیرهای پیش بین 38/0 بوده و به این معناست که 38 درصد واریانس رضایت شغلی معلمان از طریق ابعاد فضای اخلاقی قابل تبیین است.
در ادامه، نتایج جدول 6 حاکی از این است که از بین ابعاد فضای اخلاقی سازمان، بعد فضای اخلاقی قوانین و مقررات سازمانی (43/0 =β) بیشترین میزان تبیین کنندگی معنادار در رضایت شغلی معلمان داشته است.
در استنباط از این نتیجه میتوان گفت که عوامل سازمانی مانند شایستگی و صلاحیت مدیران، کارایی امور اداری، ضوابط صحیح کاری، قوانین حرفهای و سازمانی، نظم و انضباط در کار، رابطه با همکاران و سرپرست بهعنوان مؤلفههای فضای اخلاقی سازمان در رضایت شغلی معلمان بی تأثیر نیست (24).
نکته قابل توجه اینکه بعد فضای اخلاقی قوانین و مقررات سازمانی بیشترین میزان تبیین کنندگی معنادار را رضایت شغلی معلمان داشت.
در مجموع، نتایج مطالعه حاضر نقش ابعاد فضای اخلاقی سازمان را در پیشبینی رضایت شغلی معلمان نشان داد که میتوان از ان بهعنوان گامی در راستای ترویج اخلاق در سازمانهای آموزشی بهره گرفت.
Organization Ethical Climate فضای اخلاقی سازمان 8.