چکیده:
زمینه: مدیریت کیفیت جامع رویکردی برای بهبود مستمر کیفیت محصولات از طریق مشارکت سطوح سازمانی است علیرغم اینکه سلوک اخلاق مشارکتی از جمله مهمترین عوامل تاثیرگذار بر مدیریت کیفیت جامع می باشند، متاسفانه در بیشتر ادبیات مدیریت کیفیت جامع این مساله نادیده گرفته می شود. بر این اساس، هدف تحقیق حاضر بررسی نقش ارزش های اخلاق مشارکتی در بهبود مدیریت کیفیت جامع و از بین بردن شکاف های موجود انتظارات و ادراکات کارکنان و مدیران است. به این منظور از بررسی ادبیات رابطه اخلاقیات و مدیریت کیفیت به طورکلی و رابطه اخلاق مشارکتی و مدیریت کیفیت جامع به طورخاص مشخص شده و مبتنی بر آن مدلی طراحی و مورد آزمون قرار گرفته شده است.روش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق کارکنان شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی بوده(232 کارمند) و تعداد نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی ساده 145 پرسنل بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده و جهت تجزیه و تحلیل داده از تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری استفاده گردید.یافته ها: برازش مدل تحقیق که در برگیرنده 9 فرضیه بود مورد تایید قرار گرفت مبتنی بر شاخص ضرایب معناداری مدل مشخص شد که در نظر گرفتن ملاحظات اخلاقی بر بهبود هرسه بعد مدیریت کیفیت جامع اثر مثبت دارد و بهبود این سه بعد نیز بر ایجاد پیامدهای ارزش های ارزش های اخلاق مشارکتی در سازمان اثر مثبت و معناداری دارد.نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد که ارزش های اساسی مدیریت کیفیت جامع ابتداء می بایست برروی اصول اخلاقی مشارکتی ساخته شوند تا بر اساس آن روش ها و ابزارهای مورد استفاده در اجرای مدیریت کیفیت جامع بهبود یابند و منجر به هماهنگی انتظارات و ادراکات مدیران و کارکنان شوند تا از این طریق شکافهای مساله ساز اخلاقی در سازمان ازبین بروند.
خلاصه ماشینی:
علاوه بر این اخلاق مشارکتی نیز در بیشتر توصیفات مدیریت کیفیت جامع نادیده گرفته شده است (12 و 13).
در تحقیقی بیان شده است که اصول اساسی اخلاق کاری باید با چارچوب مدیریت کیفیت جامع تناسب داشته باشد تا بر اساس این تناسب بهبود مستمر و کیفیت ایجاد شود (17).
اخلاق مشارکتی یک ارزش اساسی است که به خودی خود میبایست اخلاق کاری شرکت را مستحکم تر کند و بر روشها و ابزارهای استفاده شده در اجرای مدیریت کیفیت جامع شرکت اثر گذارد.
اگر اخلاق مشارکتی نیز به این مجموعه ارزشهای اساسی اضافه شود، کمک حیاتی و م به تصویر صفحه مراجعه شود ؤثری به مفهوم مدیریت کیفیت جامع خواهد شد.
به تصویر صفحه مراجعه شود ارزشها، فنون و ابزار مدیریت کیفیت جامع میبایست به منظور هماهنگی میان روش سازمانی درونی، اخلاقهای مشارکتی و روش سازمانی بیرونی اخلاق کاری در بازار انجام شوند.
سوال تحقیق حاضر این است که چگونه درنظر گرفتن ملاحظات اخلاق مشارکتی در مدیریت کیفیت جامع منجر به هماهنگی انتظارات و ادراکات پرسنل و کارکنان و در نتیجه کاهش تعارض سازمانی می شود.
چند نتیجه گیری کاربردی از تحقیق حاضر به شرح زیرند: اول، نه تنها موضوعات عملکردی باید قسمتی واضح از مدیریت کیفیت جامع سازمان باشند بلکه موضوعات انسانی با تمرکز بر اخلاق مشارکتی که جنبه اخلاقی محیط درون سازمانی است نیز باید بخش واضحی از مدیریت کیفیت جامع باشند.
Total Quality Management (TQM) مدیریت کیفیت جامع 2.