چکیده:
امروزه در نظام آموزشی بیشتر کشورهای جهان برنامه ریزی اوقات فراغت در طی دوران تحصیلی به یک فرایند همگانی و مستمر بدل شده است و برای پیشبرد و توسعه آن درراستای دست یابی به جامعه ای جوان و سالم روشهای متنوعی ابداع گردیده است. هدف این پژوهش به منظور بررسی عوامل بازدارنده مشارکت دانشجویان دختر نخبه علمی در فعالیتهای ورزشی دانشگاهی انجام شده است. روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی در شاخه مطالعات میدانی است. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانشجویان دختر نخبه علمی دانشگا هها نمونه تحقیق با (N= و مؤسسات آموزش عالی کشور در سال 1389 تشکیل می دادند.( 300توجه به حضور شرکت کنندگان در اولین جشنواره ورزشی دانشجویان نخبه بصورت تصادفی ساده 251 نفر به دست آمد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه سلسله مراتب عوامل بازدارنده در اوقات فراغت بود که در این پرسشنامه این عوامل به سه طبقه عوامل فردی، بین فردی و ساختاری تقسیم شده است هدف این پژوهش شناخت عوامل بازدارنده اوقات فراغت در بین دانشجویان نخبه ایرانی بود. به همین منظور سلسله مراتب سه گانه در سطوح مختلف میزان و مشارکت برحسب خصوصیات فردی بررسی شد. نتایج تحقیق نشان داد که در بین دانشجویان دختر علمی کشور عوامل فردی مهمترین دسته از عوامل اثرگذار و عوامل بازدارنده بین فردی و ساختاری به ترتیب جایگاه دوم و سوم قرار دارد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که ترتیب عوامل بازدارنده سه گانه مدل سلسله مراتبی در این تحقیق تأییدشده است.
خلاصه ماشینی:
"بررسی عوامل بازدارنده مشارکت دانشجویان دختر نخبه علمی ایران در فعالیت های ورزشی دانشگاهی 1 محمد غلامپور١، بهزاد بهزادنیا٢، رسول طریقی تاریخ دریافت : ٩١/٧/١٥ تاریخ پذیرش : ٩١/١٠/١١ چکیده امروزه در نظام آموزشی بیشتر کشورهای جهان برنامه ریزی اوقات فراغت در طی دوران تحصیلی به یک فرایند همگانی و مستمر بدل شده است و برای پیشبرد و توسعه آن در راستای دست یابی به جامعه ای جوان و سالم روشهای متنوعی ابداع گردیده است .
به عبارت دیگر، بی میلی به شرکت در یک فعالیت یا ناآگاهی از آن فعالیت ، ممکن است به عنوان عامل باز دارنده اهمیت یابد و مورد شرح و توصیف قرار گیرد؛ ٢- عوامل بازدازنده گذشته از تاثیر بر حق انتخاب و مشارکت (عوامل ساختاری )، بر ارجحیت به روش های معنی دار مختلف اثر می گذارند(عوامل فردی و بین فردی ) (٤) تحقیقات زیادی در ایران در خصوص موانع مشارکت ورزشی انجام شده است جامعه آماری این مطالعات را عموما زنان ، دانش آموزان و دانشجویان دختر تشکیل می دادند.
نتایج تحقیق دیگری که در زمینه بررسی عوامل بازدارنده مشارک فعالیت های ورزشی دختران دانشجو نشان داد دانشجویانی که در فعالیت های ورزشی شرکت نمی کنند تاثیر عوامل بازدارنده ، مثل وسیله نقلیه ، روابط اجتماعی ، ناآگاهی ، مهارت و سلامت را بیش از دیگران عوامل می دانند شیخی (١٣٨٢) در دومین کنگره خاور میانه ایچ در سال ١٣٨٢، با ارائه مقاله با عنوان "تحولات فرهنگی و نیاز ورزشکاران در بین جوانان ایرانی "با تاکید بر دختران ، اظهار داشت نیاز به رزش یکی از وسایل گذران اوقات فراغت برای جونان است که جمعیت آنان همواره رو به رشد است ."