چکیده:
در سال های اخیر چالش های پـیش روی بانـک هـا و موسسـات مـالی انگیـزه تحقیقـات و مطالعات فراوانی بوده است . پژوهش حاضر با توجه به اهمیت حضـور هرچـه بیشـتر و پررنگتـر فن آوری های نوین در عرصه بانکداری و لزوم تلاش بـرای نیـل بـه سـطح کیفـی و کمـی ارائـه خدمات مطلوب در سطح بانکداری بین الملل ، امکان سنجی طراحی و پیـاده سـازی نـرم افـزار جامع بانکی در پست بانک ایران را از دید کارشناسان و مدیران مورد توجه قـرار مـیدهـد و در این راه بر تکنیک بررسی ابعاد فنی، اقتصادی، حقـوقی، عملیـاتی و برنامـه زمـانی (TELOS) تکیه داشته است . تلاش این پژوهش ، با استفاده از روش توصیفی و پیمایشی، پاسخ بـه پرسـش هایی مانند چگونگی و میزان مهیا بـودن امکانـات فنـی اقتصـادی، قـانونی، عملیـاتی و زمـانی؛ مقایسه دیدگاه های کارشناسان و مدیران در این خصوص و اولویت بندی این عوامل مـیباشـد. بر این اساس یافته ها نشان داد که از بعد فنی، اقتصادی، حقـوقی و سـازمانی شـرایط مطلـوبی برای طراحی و پیاده سازی نرم افزار جـامع بـانکی وجـود دارد و در خصـوص مقایسـه دیـدگاه مدیران و کارشناسان باید گفت که از دید مدیران ، ابعاد اقتصادی و سازمانی در بیشترین و بعـد حقوقی در کمترین حد، مهیاست ولی از دید کارشناسان ، بعـد فنـی در بـالاترین سـطح و بعـد زمانی در پایین ترین سطح فراهم است . اولویت بندی نظرات شـرکت کننـدگان در پـژوهش در مورد فراهم بودن شرایط در زمینه های مورد بررسی به ترتیب ابعاد: فنـی، سـازمانی، اقتصـادی، قانونی و زمانی را در بر میگیرد.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با توجه به اهمیت حضـور هرچـه بیشـتر و پررنگتـر فن آوری های نوین در عرصه بانکداری و لزوم تلاش بـرای نیـل بـه سـطح کیفـی و کمـی ارائـه خدمات مطلوب در سطح بانکداری بین الملل ، امکان سنجی طراحی و پیـاده سـازی نـرم افـزار جامع بانکی در پست بانک ایران را از دید کارشناسان و مدیران مورد توجه قـرار مـیدهـد و در این راه بر تکنیک بررسی ابعاد فنی، اقتصادی، حقـوقی، عملیـاتی و برنامـه زمـانی (TELOS) تکیه داشته است .
بر این اساس یافته ها نشان داد که از بعد فنی، اقتصادی، حقـوقی و سـازمانی شـرایط مطلـوبی برای طراحی و پیاده سازی نرم افزار جـامع بـانکی وجـود دارد و در خصـوص مقایسـه دیـدگاه مدیران و کارشناسان باید گفت که از دید مدیران ، ابعاد اقتصادی و سازمانی در بیشترین و بعـد حقوقی در کمترین حد، مهیاست ولی از دید کارشناسان ، بعـد فنـی در بـالاترین سـطح و بعـد زمانی در پایین ترین سطح فراهم است .
اهداف : هدف پژوهش ، عبارت است از انجام و مطالعه و امکان سنجی طراحی و پیاده سازی نرم افزار جامع بانکی در پست بانک ایران از ابعاد مختف فنی (نرم افزاری، سـخت افزاری، انسان افزاری وشبکه افزاری)، اقتصادی (هزینه - فایده بودن و منـافع اقتصـادی)، حقوقی (زیر ساخت های قانونی در تضمین و تـامین اجـرای تعهـدات و خـدمات و رفـع تعارضات قوانین موجود)، سازمانی و عملیاتی (توانمندسـازی و توسـعه ظرفیـت سـاختار سازمانی، منابع انسانی و سیستم ها و روش ها) و زمـانی (مـدیریت و برنامـه ریـزی زمـان اجرای طـرح ،تنظیم جـدول زمـانی و بهـره بـرداری) و شناسـایی تفـاوت نقطـه نظـرات کارشناسان و مدیران پست بانک با توجه به ظرفیت ها، قابلیت ها و محدودیت های طـرح براساس مدل TELOS است .